VI. ZAGROŻENIA EKONOMICZNO-FINANSOWE
Zagrożenia ekonomiczno finansowe występują przede wszystkim w sferze gospodarstwa pomocniczego, które w roku sprawozdawczym finansowało w 100%
zagadnienia związane z planem urządzania lasu (ponad 264 mln zł). Spowodowało to zmniejszenie działań w innych kierunkach m. innymi w remontach osad.
W związku z rozpoczęciem prac z zakresu ochrony Parku (ochrona wód, plan zagospodarowania przestrzennego i inne), niezbędne są dotacje na wyżej
wymienione zadania, w celu prawidłowego prowadzenia podstawowej działalności gospodarstwa pomocniczego.
W sferze budżetowej niezbędne są dotacje na inwestycje i dalsze zakupy inwestycyjne (budowa bazy warsztatowo-magazynowej, remont kapitalny budynku w
Maćkowej Rudzie, zakup sprzętu rybackiego itd.).
Część opisową z wykonania budżetu i gospodarstwa pomocniczego przedstawiają tabele:
6.1. Budżet
1. Dochody budżetowe
Wykonanie dochodów budżetowych przedstawia poniższa tabela:
Rozdział 4711
|
|
Nazwa paragrafu
|
§
|
Plan
|
Wykonanie
|
%
wykon.
|
Wpływy z usług dla jednostek gospodarki uspołecznionej
|
41
|
1 000 000
|
x
|
x
|
Wpływy dla ludności
|
42
|
2 520 000
|
12 218 780
|
x
|
Wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych
|
43
|
2 000 000
|
x
|
x
|
Nadwyżka gospodarstw pomocniczych
|
72
|
x
|
14 670 990
|
x
|
Różne dochody
|
77
|
x
|
x
|
x
|
Ogółem
|
|
5 520 000
|
26 889 770
|
x
|
2. Wydatki budżetowe
Wykonanie wydatków budżetowych przedstawia poniższa tabela:
Nazwa paragrafu
|
§
|
Plan
|
Wykonanie
|
%
wykon
|
Wynagrodzenia osobowe
|
11
|
925 066 000
|
925 066 000
|
100
|
Wynagrodzenia bezosobowe
|
12
|
1 959 000
|
1 959 000
|
100
|
Nagrody z z.f.n. |
17
|
9 729 000
|
9 729 000
|
100
|
Podróże służbowe krajowe
|
28
|
31 100 000
|
31 094 488
|
100
|
Materiały i przedmioty nietrw.
|
31
|
128 300 000
|
128 287 689
|
100
|
Energia
|
35
|
10 000 000
|
9 992 200
|
100
|
Usługi materialne
|
36
|
96 455 000
|
96 350 569
|
100
|
Usługi niematerialne
|
37
|
13 600 000
|
13 583 749
|
100
|
Odsetki
|
39
|
545 000
|
544 300
|
100
|
Składki na ubez. społeczne
|
41
|
397 779 000
|
387 925 400
|
98
|
Różne opłaty i składniki
|
42
|
3 106 000
|
3 105 252
|
100
|
Odpisy na z.f.s. |
43
|
7 651 000
|
7 651 000
|
100
|
Odpisy na z.f.m. |
44
|
1 984 000
|
1 984 000
|
100
|
Razem rozdział 4711
|
|
1 627 315 000
|
1 617 272 647
|
99
|
Rozdział 4995
|
Nazwa paragrafu
|
§
|
Plan
|
Wykonanie
|
%
wykon
|
Nagrody i wydatki osobowe
nie zaliczone do wynagrodzeń
|
21
|
7 414 000
|
7 414 000
|
100
|
Razem wydatki bieżące
(rozdz 4711 + 4995)
|
|
1 634 729 000
|
1 624 686 647
|
99
|
Rozdział 0093
|
Zakupy inwestycyjne
|
71
|
209 445 000
|
209 444 521
|
100
|
Ogółem wydatki
(4711+4995+0093)
|
1 844 174 000
|
1 834 131 168
|
99
|
6.2. Gospodarstwo pomocnicze
1. Dochody
Wykonanie planu realizacji przedstawia poniższa tabela:
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Plan
wartość w zł
|
Wykonanie
wartość w zł
|
%
wykon.
|
I
|
Sprzedaż drewna
z tego:
grubizna
drobnica
|
1 271 000 000
1 267 000 000
4 000 000
|
1 261 462 458
1 256 997 308
4 465 150
|
99
99
100
|
II
|
Produkcja niedrzewna
z tego:
gosp. łowiecka
uboczna
rolna
rybacka
|
38 000 000
2 000 000
5 000 000
35 000 000
|
38 010 880
1 793 000
5 379 670
35 570 000
|
100
100
100
100
|
III
|
Działalność nieleśna
z tego:
wydawnictwa
transport
turystyka
|
232 000 000
1 000 000
171 000 000
60 000 000
|
223 618 881
568 260
166 319 921
56 730 700
|
96
97
|
IV
|
Inne dochody
|
15 000 000
|
17 027 446
|
|
|
Ogółem dochody
|
1 598 000 000
|
1 582 862 335
|
|
2 Koszty
Wykonanie planu kosztów przedstawia poniższa tabela:
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Plan
wartość w zł
|
Wykonanie
wartość w zł
|
%
wykon.
|
I
|
Pozyskanie drewna
z tego:
grubizna
drobnica
|
100 000 000
99 000 000
1 000 000
|
102 483 072
101 305 766
1 177 306
|
102
|
II
|
Wywóz i zrywka drewna
z tego:
wywóz drewna
zrywka drewna
|
50 000 000
8 000 000
42 000 000
|
48 533 574
7 454 360
41 079 214
|
97
|
III
|
Użytki niedrzewne
z tego:
gosp. łowiecka
uboczna
rolna
rybacka
|
108 000 000
103 000 000
x
1 000 000
4 000 000
|
108 808 912
103 611 813
x
1 061 625
4 135 474
|
100
|
IV
|
Działalność nieleśna
z tego:
wydawnictwa
transport
turystyka
|
290 000 000
2 000 000
196 000 000
92 000 000
|
293 199 019
1 365 773
200 212 640
91 620 606
|
101
68
102
100
|
V
|
Zagospodarowanie lasu
z tego:
hodowla lasu
ochrona lasu
ochrona ppoż.
zadrzewienie
urządzanie lasu
drogi leśne
|
450 000 000
87 000 000
75 000 000
7 000 000
1 000 000
255 000 000
25 000 000
|
454 302 773
87 579 455
74 921 575
6 947 695
742 050
264 111 998
20 000 000
|
100
100
100
100
74
104
80
|
VI
|
Inne koszty:
monitoring
|
1 450 000
|
1 450 432
|
100
|
VII
|
Koszty zalesień l. niep.
|
x
|
x
|
|
VIII
|
Koszty remontów bieżąc
|
230 000 000
|
236 842 187
|
103
|
IX
|
Koszty ogólno-gospod.
w tym: bhp
|
368 550 000
|
380 445 372
|
103
|
|
Ogółem koszty
|
1 598 000 000
|
1 626 065 341
|
102
|
3. Wynik finansowy gospodarstwa pomocniczego
Lp.
|
|
Wyszczególnienie
|
%
wykonania
|
Wpłaty zysku
dokonane
w okresie
sprawozd.
|
Plan
|
Wykonanie
|
1
|
Zysk
|
x
|
23 084 812
|
x
|
x
|
2
|
Strata
|
x
|
x
|
x
|
x
|
6.3. Zapasy
Stan zapasów przedstawia poniższa tabela:
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Stan na
1. I. 90 r.
|
Stan na
31.XII. 90 r.
|
Wzrost +
Spadek -
|
1
|
Materiały i przed. nietrwałe
w tym:
dot. budżetu
|
23 686 419
x
|
156 087 419
28 078 092
|
+132 401 000
+28 078 092
|
2
|
Wyroby na składzie
|
4 683 000
|
54 000 000
|
+49 317 000
|
|
Razem
|
28 369 419
|
210 087 419
|
+181 718 000
|
Wyroby na składzie to jest zapas drewna w lesie na dzień 31 XIII 90 r.
w ilości 442,96 m3 na wartość 54 000 000 zł.
6.4. Płace
– tabela w załączeniu
6.5. Inwestycje i kapitalne remonty
przedstawiają się następująco:
- Zakupy inwestycyjne 1 20 218 000 (?)
- Przygotowanie inwestycyjne 89 226 521
- Dotacje z funduszy celowych nie wystąpiły
VII. OMÓWIENIE DZIAŁALNOŚCI RADY PARKU
W 1990 roku odbyły się 2 posiedzenia Rady Wigierskiego Parku Narodowego. Pierwsze odbyło się 14 lutego i uczestniczyło w nim 18 osób, w tym 11 członków
Rady Parku (73,3% stanu osobowego Rady). Posiedzenie odbyło się w gmachu Dyrekcji WPN w Krzywem i dotyczyło problemów użytkowania jezior leżących w
granicach Parku, tematyki badań z zakresu hydrobiologii i ichtiologii prowadzonych na terenie Parku oraz struktury zatrudnienia.
Rada Parku zgodnie stwierdziła, że istnieje pilna konieczność cofnięcia pozwolenia wodno-prawnego na połów ryb dla PGR Giżycko. Jednocześnie
stwierdzono, że należy opracować nowy operat zagospodarowania jeziora Wigry, który uwzględniałby konieczność prowadzenia gospodarki rybackiej i ochrony
wód. Rada zwróciła uwagę na potrzebę utworzenia systemu kontroli zmian zachodzących w wodach WPN oraz inicjowania badań hydrobiologicznych.
Równocześnie należy prowadzić badania ichtiologiczne, które są niezbędne do prawidłowej oceny stanu
jeziora Wigry. Aby zrealizować te zamierzenia
konieczne jest, zdaniem Rady, stworzenie przez Park warunków do prowadzenia i koordynowania badań z zakresu hydrobiologii i ichtiologii. Rada zwróciła
również uwagę na pilną potrzebę popularyzacji na łamach prasy spraw związanych z prowadzeniem gospodarki rezerwatowej. Podniesie to w społeczeństwie
poziom wiedzy o Parku i jego funkcjonowaniu oraz pozwoli w przyszłości uniknąć nieporozumień na styku społeczeństwo-park.
Drugie posiedzenie Rady Parku odbyło się 12 października. W posiedzeniu brało udział 16 osób w tym 10 członków Rady (71,4%). Program posiedzenia
zakładał omówienie spraw
związanych z dzikim budownictwem na terenie Parku i w jego otulinie, aktualnych problemów zagospodarowania turystycznego oraz poinformowanie Rady o
działalności Parku.
Rada Parku opowiedziała się za koniecznością likwidacji zabudowy letniskowej na terenie Parku, jak i na jego obrzeżach. Dotyczy to głównie tych
obiektów, które pozostają w bezpośrednim związku hydrologicznym z zespołem jezior wigierskich. Rada zwróciła uwagę na potrzebę utworzenia między
szlakami turystycznymi obszarów wyłączonych z penetracji turystycznej, które będą miały charakter ostoi zwierzyny, jak również poparła działania Parku
zmierzające do wykreślenia jeziora Wigry z listy jezior żeglownych.
Dyrekcja WPN, biorąc pod uwagę opinię i zalecenia Rady Parku, podjęła odpowiednie działania zmierzające do utworzenia systemu kontroli stanu czystości
wód, stworzenia odpowiednich warunków do prowadzenia badań hydrobiologicznych dla jednostek własnych i obcych oraz do popularyzacji wiedzy o Parku
(konkurs rysunkowy).
VIII. OMÓWIENIE PRZEPROWADZONYCH KONTROLI
W 1990 roku w Wigierskim Parku Narodowym zostały przeprowadzone między innymi następujące kontrole:
- Komenda Rejonowej Straży Pożarnej w Suwałkach kontrolowała stan bezpieczeństwa przeciwpożarowego w osadach i na terenie Parku.
- Najwyższa Izba Kontroli Oddział w Białymstoku kontrolowała działania WPN z zakresu ochrony przyrody.
- Ministerstwo Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Departament Ekonomiczny kontrolą swoją objął:
a) stan organizacyjny Parku,
b) udokumentowanie wydatków z § 36,
c) gospodarkę środkami trwałymi,
d) zasadność zakupów
e) gospodarkę funduszem socjalnym i mieszkaniowym f) zabezpieczenie wartości pieniężnych.
- Urząd Skarbowy w Suwałkach sprawdzał opłaty skarbowe od umów kupna sprzedaży.
- J/w. sprawdzał naliczanie, potrącanie i odprowadzanie podatku od wynagrodzeń oraz sprawdzenie wystąpienia podatku wyrównawczego.
- Terenowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Suwałkach kontrolowała miejsce biwakowania
"Piaski".
- Krajowy Zarząd Parków Narodowych kontrolował działania WPN z zakresu ochrony przyrody.
- Kontrola stanu posiadania majątku trwałego i ruchomego (inwentaryzacja).
We wszystkich przypadkach nie stwierdzono rażących zaniedbań w obowiązujących przepisach.
IX. WSPÓŁPRACA Z WŁADZAMI I INNYMI ORGANIZACJAMI W KRAJU
I ZA GRANICĄ
Wigierski Park Narodowy w roku 1990 współpracował przede wszystkim z organizacjami krajowymi. Kontakty z organizacjami zagranicznymi ograniczały się do
udzielania mniej lub bardziej ogólnych informacji na temat działalności Parku. W kraju Park starał się nawiązać współpracę z tymi jednostkami, które
mogłyby brać udział w pracach Parku, przyczyniać się do jego rozwoju i umacniania pozycji w społeczeństwie.
Park nawiązał współpracę z:
- Zarządem Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego w Suwałkach (w zakresie rozprowadzania licencji wędkarskich, uzgadniania zasad wędkowania);
- Polskim Związkiem Łowieckim (w zakresie aktywnej ochrony bobra, ustalania zasad działania na obrzeżach Parku);
- Przedsiębiorstwem ''ECO'' z Białegostoku (w zakresie tworzenia planu zagospodarowania przestrzennego Parku);
- Zakładem Usług Ekologicznych w Suwałkach (w zakresie wydania mapy turystycznej WPN);
- Urzędami Gmin (w zakresie tworzenia planu zagospodarowania przestrzennego Parku, likwidacji ''dzikiego'' budownictwa);
- Ośrodkiem Badania i Kontroli Środowiska w Suwałkach (w zakresie wymiany informacji i prowadzenia wspólnych badań);
- Wydziałem Obrony Cywilnej UW w Suwałkach (w zakresie prowadzenia badań radiologicznych);
- SGGW-AR w Warszawie (w zakresie konsultacji i prowadzenia badań);
- Filią Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku (w zakresie prowadzenia wspólnych badań);
- Zakładem Badania Ssaków PAN w Białowieży (w zakresie konsultacji ) ;
- Stacją Doświadczalną IBL w Suwałkach (w zakresie prowadzenia badań);
- Instytutem Zoologii PAN w Warszawie (w zakresie konsultacji i prowadzenia badań);
- Instytutem Ekologii PAN w Dziekanowie Leśnym (w zakresie konsultacji i prowadzenia badań);
- Centralnym Ośrodkiem Informacji Turystycznej w Olsztynie (w zakresie dystrybucji informatorów turystycznych i wydania informatora o WPN);
- PTTK w Suwałkach (w zakresie organizacji imprez turystycznych) ;
- Staatliches Formstamt Mosbach RFN (w zakresie wymiany doświadczeń związanych z prowadzeniem gospodarki ochronnej w lasach rezerwatowych).
X. WNIOSKI
- W celu dalszej poprawy infrastruktury gospodarczej należy:
a) rozpocząć budowę bazy warsztatowo-magazynowej,
b) zwiększyć zakres prac z budową nowych, i remontem istniejących budynków mieszkalnych i gospodarczych,
c) dokonać zakupu sprzętu warsztatowego i biurowego.
- Dla prawidłowego prowadzenia działalności rezerwatowej należy:
a) realizować prace związane z planem ochrony (urządzania lasu, urządzania gospodarstwa rezerwatowego wodnego, planu zagospodarowania przestrzennego),
b) dokonać zakupu 4 samochodów terenowych,
c) dokonać zakupu sprzętu rybackiego,
d) dokonać wykupu enklaw gruntów leżących na terenie Parku,
e) utworzyć placówkę dydaktyczno-naukową w Starym Folwarku
(dawna Stacja Hydrobiologiczna),
f) wprowadzić sieć łączności radiotelefonicznej,
g) wprowadzić w życie projekt powiększenia istniejących i założenia nowych rezerwatów ścisłych.
- Zlikwidować we współpracy z innymi jednostkami źródła zagrożeń wypełniania podstawowych funkcji Parku.
- W celu prawidłowego wykonywania podstawowych funkcji ochronnych Parku, należy przebudować obecną strukturę organizacyjną na podstawie regulaminu
organizacyjnego (zwiększenie etatów straży leśnej, pracowników naukowo badawczych itp.).
Dalej »
|