Proszę chwilę zaczekać, ładuję stronę ... |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. FINANSE Marta Kopiczko
Wigierski Park Narodowy na mocy przepisów Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241) w wyniku likwidacji gospodarstwa pomocniczego przejął pozostałe po nim składniki majątkowe, należności i zobowiązania. Należności w wysokości 1.828,68 zł zostały przekazane na dochody budżetowe państwa natomiast zobowiązania z tytułu wynagrodzeń w wysokości 10.603,06 zł zostały uregulowane przez jednostkę budżetową. W wyniku zmian organizacyjnych na plan finansowy parku składały się środki finansowe pochodzące z różnych pozycji ustawy budżetowej na 2011 r. Na podstawową działalność Parku w ustawie budżetowej po zmianach ujęto środki w wysokości 4.459.707 zł, w tym na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich 351.707 zł, w rezerwie celowej poz. 57 na zadania przejęte po zlikwidowanym gospodarstwie pomocniczym ujęto kwotę 2.049.000 zł, w rezerwie celowej poz. 59 na zadania realizowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku ujęto kwotę 1.281.897 zł. Środki na finansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej ujęte były w budżecie środków europejskich w wysokości 2.322.434 zł. Środki te były w dyspozycji Ministra Finansów, Park jako Beneficjent wykonywał tylko zlecenia płatności. Łącznie w 2011 r. Park dysponował środkami finansowymi w wysokości 7.790.604 zł w części krajowej i 2.322.434 zł w części europejskiej.
4.1. Plan dochodów i wydatków budżetowych
Dochody i wydatki budżetowe w 2011 oku przedstawiono w tabelach poniżej.
Tabela 29. Dochody budżetowe w 2011r.
Tabela 30. Wydatki budżetowe w 2011 r.
Wigierski Park Narodowy w roku 2011 realizował niżej wymienione projekty z udziałem środków europejskich:
„Kwartalnik Wigry jako narządzie edukacji mieszkańców Wigierskiego Parku Narodowego i jego okolic” na podstawie umowy POIS.05.04.00-00-059/08-00 zawartej dnia 05 czerwca 2009 roku w ramach działania 5.4 priorytetu V Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Budżet środków krajowych § 4179 „wynagrodzenia bezosobowe” - 7.702,33 zł § 4219 „zakup materiałów” – 3.566,55 zł § 4309 „zakup usług pozostałych” – 12.294,61 zł Razem: 23.563,49 zł Budżet środków europejskich § 4177 „wynagrodzenia bezosobowe” – 43.646,17 zł § 4217 „zakup materiałów” – 20.209,62 zł § 4307 „zakup usług pozostałych” – 69.669,02 zł Razem : 133.524,81 zł Łącznie na projekt wydatkowano ze środków krajowych i europejskich: 157.088,30 zł
„Modernizacja bazy Edukacyjnej Wigierskiego Parku Narodowego” na podstawie umowy UDA-RPPD.05.02.00-20-008/10-00 zawartej dnia 11 sierpnia 2010 roku w ramach działania 5.2 priorytetu V Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2007-2013. Budżet środków krajowych § 4179 „wynagrodzenia bezosobowe” - 1.902,16 zł § 4219 „zakup materiałów i wyposażenia”– 23.935,78 zł § 4309 „zakup usług pozostałych” - 1.630,46 zł § 6059 „wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”– 53.036,60 zł § 6069 „zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”– 13.149,79 zł Razem: 93.654,79 zł Budżet środków europejskich § 4177 „wynagrodzenia bezosobowe” - 10.777,84 zł § 4217 „zakup materiałów i wyposażenia”– 50.020,56 zł § 4307 „zakup usług pozostałych” - 9.239,11 zł § 6057 „wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”– 300.540,30 zł § 6067 „zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”– 74.515,21 zł Razem : 445.093,02 zł Łącznie na projekt wydatkowano ze środków krajowych i europejskich: 538.747,81 zł
„Plan ochrony Wigierskiego Parku Narodowego i obszaru Natura 200 Ostoja Wigierska” na podstawie umowy POIS.05.03.00-00-275/10-00 zawartej dnia 25 stycznia 2011 roku w ramach działania 5.3 priorytetu V Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 Budżet środków krajowych § 4179 „wynagrodzenia bezosobowe” - 6.150,00 zł § 4219 „zakup materiałów i wyposażenia”– 862,03 zł § 4309 „zakup usług pozostałych” - 2.073,32 zł § 4419 „podróże służbowe krajowe”– 104,57 zł § 6069 „zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”– 201.362,12 zł Razem: 210.552,04 zł Budżet środków europejskich § 4177 „wynagrodzenia bezosobowe” - 34.850,00 zł § 4217 „zakup materiałów i wyposażenia”– 4.884,77 zł § 4307 „zakup usług pozostałych” - 11.748,78 zł § 4417 „podróże służbowe krajowe”– 592,43 zł § 6067 „zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”– 1.141.051,94 zł Razem : 1.193.127,92 zł Łącznie na projekt wydatkowano ze środków krajowych i europejskich: 1.403.679,96 zł
4.2. Środki bezzwrotne pochodzące ze źródeł krajowych
Zestawienie zadań finansowanych z NFOŚiGW i innych źródeł krajowych w 2011 roku przedstawia załącznik nr 6.
5. INWESTYCJE I REMONTY Marek Wrona
Tabela 31. Zestawienie prac remontowo-budowlanych w 2011 r.
6. INFORMATYKA Maciej Łapiński
WPN używa następującego sprzętu komputerowego: • zestawy komputerowe: 79 szt. (65 stacjonarnych i 14 przenośnych); • drukarki: 38 szt. (z czego 18 atramentowe, 1 igłowa, 19 laserowych); • plotery: 2 szt.; • skanery: 9 szt.; • panele dotykowe: 16; • komputery Info-Box do obsługi rzutników / prezentacji: 6;
Park używa następującego oprogramowania: • systemy operacyjne MS Win 2003 Serwer – 1 szt., MS Win95 – 1 szt., MS Win98 – 1 szt., MS Win2000 –4 szt., MS WinXP – 51 szt., MS Win7 –17 szt., Sys Info-Box – 20 szt.; brak systemu 1 szt. • oprogramowanie biurowe: MS Office 2010 – 10 szt., MS Office 2007 – 19 szt., MS Office 2003 Prof. – 11 szt., MS Office XP Stand – 12 szt., MS Office XP Prof. – 18 szt., MS Office 97 Prof. – 4 szt., Open Office; • oprogramowanie graficzne: Corel 10 – 3 szt., Corel Clasic – 5 szt., Corel 9 PL – 5szt., Corel 11 PL – 10 szt.; Corel X4 – 1 szt; Corel 15 PL – 2 szt.; Adobe CS 2 – 1 szt., Adobe PC 11 CE– 1 szt., Adobe Photoshop CS 2– 1 szt., • oprogramowanie baz danych i GIS: ArcEditor – 1 szt.; ArcViev 9.3 – 7 szt., ArcInfo 9.3 – 2 szt., ArcPAD – 5 szt., mLas Inżynier – 14 szt., Mapinfo 9.2 – 5 szt., GeoMedia – 1 szt., MS Acces – 51 szt. (w ramach MS Office Prof.), system LasInfo (aplikacja serwer – 1 szt., aplikacja klient – 16 szt.) • oprogramowanie antywirusowe: Kaspersky Anti Virus • system informacji prawnej LEX – 2 klucze..
WPN jest wyposażony w sieć komputerową o topologii gwiazdy, serwer MS Win 2003 SERWER i 42 stanowisk w sieci. Park ma dostęp do usług internetowych poprzez bezprzewodowe łącze o prędkości 2048 kbit/s (upload 512 kbit/s) posiadające stały adres IP, obsługiwane przez firmę Matrix Park użytkuje dwa systemy bankowości elektronicznej (NBP i Kredyt Bank).
WPN wykorzystuje następujące media elektroniczne do świadczenia usług informacyjnych dla społeczeństwa: • Strona WWW Parku – zawiera wiadomości ogólne, o edukacji środowiskowej, informacji turystycznej, przewodniki, aktualności, ogłoszenia i galerię zdjęć; • BIP WPN – strona internetowa zawierająca informacje publiczne: struktura organizacyjna parku, podstawy prawne funkcjonowania parku, zarządzenia i decyzje, ogłoszenia o przetargach itp.; • Strona WWW – “Kwartalnik Wigry” jest wersją elektroniczną czasopisma o parku; • Internet – wydzielone stanowisko komputerowe w Punkcie Informacji Turystycznej zapewnia dostęp do Internetu dla turystów (dostępne w godzinach pracy parku).
7. SYSTEM INFORMACJI PRZESTRZENNEJ Piotr Pieczyński
Główne zadania realizowane w 2011 roku to:
System LasInfo • pierwszy, pełny rok pracy w systemie, • opracowano plany zadań ochronnych dla ekosystemów lądowych parku, • przygotowano materiały do przeprowadzenia procedury przetargowej, • ewidencjonowano wykonanie zadań ochronnych, • na bieżąco wykonywano kopie baz danych dla leśniczych, • przygotowano projekty dla aplikacji mobilnej mLasInżynier zainstalowanej na rejestratorach leśniczych, projekty umożliwiły pracę w terenie z mapą numeryczną parku. • do przesyłania danych wykorzystywano moduł GPRS, zainstalowany na rejestratorach leśniczych, • w celu polepszenia warunków transferu danych dla trzech rejestratorów zmieniono operatorów sieci GSM.
Pomiary GPS • prowadzono inwentaryzację gatunków obcych, pomiary wykonywane przez leśniczych z wykorzystaniem rejestratorów i aplikacji mobilnej mLasInżynier, przygotowanie warstw i formularzy inwentaryzacyjnych w oprogramowaniu ESRI ArcGIS, • prowadzono inwentaryzację stanowisk bobrów, pomiary wykonywane przez leśniczych z wykorzystaniem rejestratorów i aplikacji mLasInżynier, • wytyczono przebieg nowych tras narciarskich, pomiary z wykorzystaniem urządzenia TotalGIS i oprogramowania mobilnego ESRI ArcPAD • wykonywano sytuacyjne rozgraniczenia gruntów prywatnych od gruntów w zarządzie WPN, pomiary z wykorzystaniem urządzenia TotalGIS i oprogramowania mobilnego ESRI ArcPAD, • wykonano inwentaryzację obiektów przewidzianych do likwidacji nad Zatoką Słupiańską, pomiary z wykorzystaniem urządzenia TotalGIS i oprogramowania mobilnego ESRI ArcPAD.
Pozyskanie nowych danych GIS • w ramach planu ochrony wykonano zdjęcia lotnicze i lotniczy skaning laserowy, • na podstawie zdjęć lotniczych opracowano ortofotomapę w kolorach rzeczywistych i w podczerwieni, • na podstawie skaningu laserowego opracowano numeryczny model terenu i numeryczny model pokrycia terenu,
8. ANALIZA STANU BHP Wojciech Kamiński
1. Wypadki przy pracy W 2011 roku zarejestrowano jeden wypadek przy pracy, któremu uległ konserwator - Krzysztof Kuczkowski. Poszkodowany w dniu 15 kwietnia w czasie wykonywania prac gospodarczych doznał kontuzji ścięgna Achillesa. W wyniku wypadku stwierdzono u pracownika uszczerbek na zdrowiu i wypłacono należne odszkodowanie.
2. Choroby zawodowe W analizowanym okresie stwierdzono chorobę zawodową (boreliozę stawową) u 2 osób: - Romualda Sznejdera – Strażnika Straż Parku - Zdzisława Huszczy – emerytowanego pracownika WPN. W obu przypadkach ZUS stwierdził 5% uszczerbku na zdrowiu i wypłacił odszkodowanie. Ponadto w dniu 1.12.2011 r., działając w oparciu o przedstawioną przez Dorotę Wąsowicz dokumentację medyczną, przekazano do Okręgowego Inspektora Pracy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zawiadomienie o podejrzeniu choroby zawodowej u w/w. Obecnie trwa postępowanie administracyjne mające na celu potwierdzenie lub zaprzeczenie wystąpienia choroby zawodowej u pracownicy WPN.
3. Zagrożenia szkodliwymi czynnikami fizycznymi i chemicznymi - stan na 31.12.2011r. - Stały kontakt z wodą (2 osoby narażone) – rybacy jeziorowi. - Odczynniki chemiczne i trucizny (7 osób narażonych) – pracowników laboratorium, wylęgarni i obsługi ośrodka rehabilitacji zwierząt. W przypadku stężenia czynników chemicznych nie zachodziła potrzeba wykonywania pomiarów. Ryzyko związane z występowaniem czynników chemicznych oceniono jako „małe”, nie wymagające podejmowania dodatkowych działań, poza standartowymi czynnościami profilaktycznymi, jak stosowanie odzieży ochronnej i zachowanie szczególnej ostrożności podczas wykonywania pracy. - Hałas i wibracje (2 osoby narażone) – operatorzy ciągników. Przeprowadzone w 2011 roku badania natężenia hałasu i wibracji nie wykazały przekroczenia obowiązujących norm.
4. Zagrożenie czynnikami biologicznymi w środowisku pracy - stan na 31.12.2011r. W wyniku aktualizacji oceny zagrożenia pracowników czynnikami biologicznymi stwierdzono występowanie dwóch czynników zaliczonych do “3” (wysokiej) grupy zagrożenia: - wirus wścieklizny (2 osoby) – pracownicy Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt w Maćkowej Rudzie. - wirus kleszczowego zapalenia mózgu – wariant środkowoeuropejski (63 osoby) - pracownicy wykonujący czynności służbowe w terenie leśnym i przyleśnym.
5. Kontrole W dniu 12.05.2011 r. inspektor Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Suwałkach przeprowadził kontrolę z zakresu nadzoru sanitarnego nad warunkami pracy. W trakcie kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości.
6. Szkolenia W analizowanym okresie przeprowadzono szkolenia: z zakresu ratowania tonących (rybacy), podstawowe z zakresu bhp i p-poż. dla nowozatrudnionych pracowników, okresowe z zakresu bhp i p-poż. dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, administracyjno-biurowych i osób kierujących pracownikami.
7. Profilaktyka Prowadzenie szczepień ochronnych przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu (dotyczy osób narażonych na szkodliwe czynniki biologiczne zaliczone do 3 grupy zagrożenia). Wydawanie według bieżących potrzeb odzieży ochronnej i roboczej oraz obuwia roboczego. Dostarczanie napojów chłodzących w okresie letnim oraz napojów ciepłych w okresie zimowym Wydawanie posiłków profilaktycznych pracownikom uprawnionym do ich otrzymywania (pracownicy przygotowują posiłki i ciepłe napoje we własnym zakresie z dostarczonych przez zakład produktów).. Wydawanie pracownikom środków czystości oraz wypłacanie ekwiwalentu za pranie odzieży. Prowadzenie okresowych i kontrolnych badań lekarskich.
8. Inne działania Przeprowadzono pomiary natężenia wibracji i hałasu w użytkowanych ciągnikach rolniczych. W wyniku pomiarów nie stwierdzono przekroczeń dopuszczalnych norm. Wykonano okresowe badania pracowników w kierunku wykrycia przeciwciał bakterii borrelia burgdorferi powodującej chorobę zawodową – boreliozę.
|