Proszę chwilę zaczekać, ładuję stronę ...

Analiza działalności Wigierskiego Parku Narodowego w roku 2011

Spis treści  

Strona główna WPN-u

  

4. FINANSE

Marta Kopiczko

  

  

  

Wigierski Park Narodowy na mocy przepisów Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241) w wyniku likwidacji gospodarstwa pomocniczego przejął pozostałe po nim składniki majątkowe, należności i zobowiązania. Należności w wysokości 1.828,68 zł zostały przekazane na dochody budżetowe państwa natomiast zobowiązania z tytułu wynagrodzeń w wysokości 10.603,06 zł zostały uregulowane przez jednostkę budżetową.

W wyniku zmian organizacyjnych na plan finansowy parku składały się środki finansowe pochodzące z różnych pozycji ustawy budżetowej na 2011 r.

Na podstawową działalność Parku w ustawie budżetowej po zmianach ujęto środki w wysokości 4.459.707 zł, w tym na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich 351.707 zł, w rezerwie celowej poz. 57 na zadania przejęte po zlikwidowanym gospodarstwie pomocniczym ujęto kwotę 2.049.000 zł, w rezerwie celowej poz. 59 na zadania realizowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku ujęto kwotę 1.281.897 zł. Środki na finansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej ujęte były w budżecie środków europejskich w wysokości 2.322.434 zł. Środki te były w dyspozycji Ministra Finansów, Park jako Beneficjent wykonywał tylko zlecenia płatności.

Łącznie w 2011 r. Park dysponował środkami finansowymi w wysokości 7.790.604 zł w części krajowej i 2.322.434 zł w części europejskiej.

  

  

  

4.1. Plan dochodów i wydatków budżetowych

  

  

Dochody i wydatki budżetowe w 2011 oku przedstawiono w tabelach poniżej.

  

  

Tabela 29. Dochody budżetowe w 2011r.

  

Dział 925, Rozdział 92501
Lp. Nazwa paragrafu Paragraf

Kwoty [zł]

1 Grzywny, mandaty i inne kary pieniężne od osób fizycznych 0570 4.229,93
2 Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa 0750 48.321,33
3 Wypływy z usług 0830 345.388,13
4 Wpływy ze sprzedaży wyrobów 0840 2.173.136,83
5 Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych 0870 821,14
6 Pozostałe odsetki 0920 48,37
7 Wpływy z różnych dochodów 0970 82.680,06
Razem 2.654.625,79

  

  

  

Tabela 30. Wydatki budżetowe w 2011 r.

  

Dział 925, Rozdział 92501
Lp. Nazwa paragrafu Paragraf

Kwota

[zł]

1 Wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń 3020 130.168,65
2 Wynagrodzenia osobowe pracowników 4010 3.400.439,00
3 Dodatkowe wynagrodzenie roczne 4040 255.719,92
4 Składki na ubezpieczenie społeczne 4110 577.411,32
5 Składki na Fundusz Pracy 4120 83.898,64
6 Wpłaty na PFRON 4140 37.922,00
7 Wynagrodzenia bezosobowe 4170 70.973,16
8 Wynagrodzenia bezosobowe

– współfinansowanie POIiŚ (Kwartalnik)

4179 7.702,33
9 Wynagrodzenia bezosobowe

– współfinansowanie POIiŚ (plan ochrony)

4179 6.150,00
10 Wynagrodzenia bezosobowe

– współfinansowanie RPO

4179 1.902,16
11 Zakup materiałów i wyposażenia 4210 248.453,25
12 Zakup materiałów i wyposażenia

– współfinansowanie POIiŚ (Kwartalnik)

4219 3.566,55
13 Zakup materiałów i wyposażenia

– współfinansowanie POIiŚ (plan ochrony)

4219 862,03
14 Zakup materiałów i wyposażenia

– współfinansowanie RPO

4219 23.935,78
15 Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek 4240 1.457,37
16 Zakup energii 4260 187.922,34
17 Zakup usług remontowych 4270 48.402,83
18 Zakup usług zdrowotnych 4280 9.156,89
19 Zakup usług pozostałych 4300 1.119.242,67
20 Zakup usług pozostałych

– współfinansowanie POIiŚ (Kwartalnik)

4309 12.294,61
21 Zakup usług pozostałych

– współfinansowanie POIiŚ (plan ochrony

4309 2.073,32
22 Zakup usług pozostałych

– współfinansowanie RPO

4309 1.630,46
23 Zakup usług dostępu do sieci Internet 4350 2.555,29
24 Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych świadczonych

w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej

4360 19.993,82
25 Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii

stacjonarnej

4370 8.080,61
26 Podróże służbowe krajowe 4410 51.893,57
27 Podróże służbowe krajowe

– współfinansowanie POIiŚ (plan ochrony)

4419 104,57
28 Podróże służbowe zagraniczne 4420 503,21
29 Różne opłaty i składki 4430 38.611,10
30 Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 4440 93.166,34
31 Podatek od nieruchomości 4480 8.414
32 Pozostałe podatki na rzecz budżetów jednostek samorządu

terytorialnego

4500 133.324,35
33 Podatek od towarów i usług (VAT) 4530 3.939,16
34 Składki do organizacji międzynarodowych 4540 2.398,03
35 Kary i odszkodowania wpłacone na rzecz osób fizycznych 4590 61.809,92
36 Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego 4610 5.400,00
37 Szkolenia pracowników nie będących członkami korpusu

służby cywilnej

4700 7.435,00
38 Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych 6050 427.828,69
39 Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych - RPO 6059 53.036,60
40 Zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych

– zakup samochodu

6060 401.364,41
41 Zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych

– współfinansowanie PO IiŚ (plan ochrony)

6069 201.362,12
42 Zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych

– współfinansowanie RPO

6069 13.149,79
Razem rozdział 92501 RAZEM: 7.765.655,86

  

  

  

Wigierski Park Narodowy w roku 2011 realizował niżej wymienione projekty z udziałem środków europejskich:

  

„Kwartalnik Wigry jako narządzie edukacji mieszkańców Wigierskiego Parku Narodowego i jego okolic”

na podstawie umowy POIS.05.04.00-00-059/08-00 zawartej dnia 05 czerwca 2009 roku w ramach działania 5.4 priorytetu V Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Budżet środków krajowych

§ 4179 „wynagrodzenia bezosobowe” - 7.702,33 zł

§ 4219 „zakup materiałów” – 3.566,55 zł

§ 4309 „zakup usług pozostałych” – 12.294,61 zł

Razem: 23.563,49 zł

Budżet środków europejskich

§ 4177 „wynagrodzenia bezosobowe” – 43.646,17 zł

§ 4217 „zakup materiałów” – 20.209,62 zł

§ 4307 „zakup usług pozostałych” – 69.669,02 zł

Razem : 133.524,81 zł

Łącznie na projekt wydatkowano ze środków krajowych i europejskich: 157.088,30 zł

  

  

„Modernizacja bazy Edukacyjnej Wigierskiego Parku Narodowego”

na podstawie umowy UDA-RPPD.05.02.00-20-008/10-00 zawartej dnia 11 sierpnia 2010 roku w ramach działania 5.2 priorytetu V Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2007-2013.

Budżet środków krajowych

§ 4179 „wynagrodzenia bezosobowe” - 1.902,16 zł

§ 4219 „zakup materiałów i wyposażenia”– 23.935,78 zł

§ 4309 „zakup usług pozostałych” - 1.630,46 zł

§ 6059 „wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”– 53.036,60 zł

§ 6069 „zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”– 13.149,79 zł

Razem: 93.654,79 zł

Budżet środków europejskich

§ 4177 „wynagrodzenia bezosobowe” - 10.777,84 zł

§ 4217 „zakup materiałów i wyposażenia”– 50.020,56 zł

§ 4307 „zakup usług pozostałych” - 9.239,11 zł

§ 6057 „wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”– 300.540,30 zł

§ 6067 „zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”– 74.515,21 zł

Razem : 445.093,02 zł

Łącznie na projekt wydatkowano ze środków krajowych i europejskich: 538.747,81 zł

  

  

„Plan ochrony Wigierskiego Parku Narodowego i obszaru Natura 200 Ostoja Wigierska”

na podstawie umowy POIS.05.03.00-00-275/10-00 zawartej dnia 25 stycznia 2011 roku w ramach działania 5.3 priorytetu V Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013

Budżet środków krajowych

§ 4179 „wynagrodzenia bezosobowe” - 6.150,00 zł

§ 4219 „zakup materiałów i wyposażenia”– 862,03 zł

§ 4309 „zakup usług pozostałych” - 2.073,32 zł

§ 4419 „podróże służbowe krajowe”– 104,57 zł

§ 6069 „zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”– 201.362,12 zł

Razem: 210.552,04 zł

Budżet środków europejskich

§ 4177 „wynagrodzenia bezosobowe” - 34.850,00 zł

§ 4217 „zakup materiałów i wyposażenia”– 4.884,77 zł

§ 4307 „zakup usług pozostałych” - 11.748,78 zł

§ 4417 „podróże służbowe krajowe”– 592,43 zł

§ 6067 „zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”– 1.141.051,94 zł

Razem : 1.193.127,92 zł

Łącznie na projekt wydatkowano ze środków krajowych i europejskich: 1.403.679,96 zł

  

  

  

4.2. Środki bezzwrotne pochodzące ze źródeł krajowych

  

  

Zestawienie zadań finansowanych z NFOŚiGW i innych źródeł krajowych w 2011 roku przedstawia załącznik nr 6.

  

  

  

5. INWESTYCJE I REMONTY

Marek Wrona

  

  

  

Tabela 31. Zestawienie prac remontowo-budowlanych w 2011 r.

  

Lp. Lokalizacja Opis Pochodzenie

środków finansowych

Koszt
1 Magdalenowo Odbudowa kładki na zielonym szlaku turystycznym "Wokół Wigier" im. A. Patli w Magdalenowie w O.O.Leszczewek. Wymiana pali, kleszczy, legarów, elementów poszycia (pokładu)i barierki, impregnacja poszczególnych elementów kładki NFOŚ i GW 63 960,00
2 Cimochowizna Odbudowa drewnianej kładki na zielonym szlaku turystycznym "Wokół Wigier" w O.O. Leszczewek. Wymiana pali, kleszczy, legarów, elementów poszycia (pokładu) i barierki, impregnacja poszczególnych elementów kładki o wymiarach 80 mx 1,5 m NFOŚ i GW 58 023,77
3 Wigry

– przy

klasztorze

Modernizacja drewnianej konstrukcji pomostu widokowego na j. Wigry w miejscowości Wigry O.O. Leszczewek. Wymiana pokładu, legarów i balustrady oraz impregnacja poszczególnych elementów NFOŚ i GW 17 642,73
4 Pole

biwakowe

Jastrzęby

Odbudowa drewnianej kładki na zielonym szlaku turystycznym "Wokół Wigier" w O.O. Krusznik - Jastrzęby. Wymiana pali, kleszczy, legarów, elementów poszycia (pokładu), impregnacja poszczególnych elementów kładki o wymiarach 100 x 1,5 m NFOŚ i GW 47 021,61
5 Krzywe Odbudowa drewnianego pokładu kładki na ścieżce edukacyjnej LAS w O.O. Krzywe. Wymiana pali,pokładu,legarów oraz impregnacja poszczególnych elementów. NFOŚ i GW 42 810,76
6 Tartak Rozbiórka wieży widokowej NFOŚ i GW 5 900,00
7 Krzywe Zadaszenie miejsca odpoczynku Dziupla w miejscowości Krzywe, pow. 246,5 m2. Zakres prac obejmuje rozbiórkę istniejącego pokrycia dachu z wióra osikowego i wykonanie w to miejsce pokrycia z gontu bitumicznego na pełnym deskowaniu i naprawę powierzchni schodów NFOŚ i GW 19 960,00
8 Leszczewek Odbudowa platformy widokowej NFOŚ i GW 24 500
9 Leśniczówka

Krzywe

Termomodernizacja budynku mieszkalnego

Wymiana pokrycia dachu z blachy stalowej ocynkowanej na blachę stalową powlekaną. Blacha płaska tłoczona, łączona na rąbek stojący. Powierzchnia dachu 270 m2. Przy układaniu blachy stosować się ściśle do instrukcji montażowej producenta.

Instalacja rynien i rur spustowych z blachy powlekanej

Wykonanie izolacji cieplnej z wełny mineralnej gr. 10 cm i obicie drewnianych ścian zewnętrznych, szczytów i podbitek dachu deskami struganymi impregnowanymi próżniowo i następnie barwionymi ok. 200 m2.

Ocieplenie stropów wełną mineralną gr. 20 cm. 128 m2, wymiana okładzin podłogowych deska, gress i terrakota

Ocieplenie styropianem ekstrudowanym gr. 10 cm ścian fundamentowych

Malowanie farbami emulsyjnymi ścian i stropów wewnętrznych ok. 257 m2

Przemurowanie komina i trzonu kuchennego

Częściowa wymiana i modernizacja instalacji elektrycznej. Ok. 200,0 mb kabla, 15 szt wyłączników i 25 szt. gniazd wtykowych.

Wymiana instalacji grzewczej. Lokalny węzeł ciepłowniczy zainstalowany w piwnicy budynku opalany drewnem. 10 szt. grzejników żeberkowych – ze stopów aluminium.

Wymiana wewnętrznej instalacji wod-kan.

Wymiana stolarki okiennej 12 szt. i drzwi 13 szt w tym 2 szt. zewnętrzne, stalowe ocieplane.

NFOŚ i GW 153 909,82
10 Bryzgiel 8 Wymiana stolarki okiennej w tym: 6 okien o wymiarach 1450 x 1200 mm – dwa z nawiewnikami, 2 okna o wymiarach 600 x 600 cm. Okna jednostronnie okleinowane kolor złoty dąb. NFOŚ i GW 6220
11 Krzywe

siedziba

Dyrekcji

Wykonanie ogrodzenia o długości: 315,4 mb, w tym

201,5 m ogrodzenie ze sztachet drewnianych – wysokość 1,1 m,

113,9 m ogrodzenie z siatki stalowej powlekanej wysokość 1,5 m.

Budowa bramy przesuwnej

Budowa 1 szt furtki szer. 1,1 m w ogrodzeniu drewnianym.

Projekt

współfinansowany

ze środków

Europejskiego

Funduszu

Rozwoju

Regionalnego

49 050,20
12 Krzywe

siedziba

Dyrekcji

Adaptacja pomieszczenia na magazyn pomocy dydaktycznych w tym: Ocieplenie stropu pomieszczenia wełną mineralną grubości 20 cm wraz z wymianą podsufitki z desek sosnowych (deska boazeryjna) na powierzchni 16,024 m2. Wymalowanie ścian pomieszczenia – 49,394 m2. Wymiana 1 szt okna drewnianego na okno z PCV. Wykonanie instalacji oświetleniowej- przewody i oprawy 2 szt. Wykonanie regałów z desek sosnowych. Powierzchnia półek 19,124 m2. Wymiana okładziny podłogowej z płytek PCV na gress 15 m2 Projekt

współfinansowany

ze środków

Europejskiego

Funduszu

Rozwoju

Regionalnego

6 847,53
13 Słupie Modernizacja budynku Ośrodka Edukacji Środowiskowej

Wymiana pokrycia dachu z blachy stalowej ocynkowanej na blachę stalową powlekaną. Powierzchnia dachu 408 m2

Instalacja rynien i rur spustowych z blachy powlekanej

Oszalowanie drewnianych ścian zewnętrznych, szczytów i podbitek dachu deskami ok. 300 m2.

Malowanie ścian farbami silikonowymi 217 m2

Oczyszczenie, naprawa i polakierowanie powierzchni drewnianych ścian i stropów 465 m2

Oczyszczenie i naprawa tynków, wykonanie okładziny z tynku cienkowarstwowego ok. 200 m2.

Okładziny z płyt kamiennych (kamień naturalny) na ścianach i posadzkach 135 m2.

Wymiana okien drewnianych na okna z PCV 29 szt i drzwi 15 szt.

Rozbiórka istniejących podłóg drewnianych, wykonanie posadzki z płytek gress ok. 200 m2.

Remont ścian pomieszczeń sanitarnych w tym wykonanie okładzin z płyt gipsowo kartonowych i glazury 79 m2.

Instalacja zestawu do mycia i suszenia szkieł i przyborów laboratoryjnych w tym 4 zlewy z ceramiki technicznej, blat z wodo- i chemoodpornego tworzywa odpornego na uszkodzenia mechaniczne,

Wymiana rur instalacji wodnej na rury z PPR zgrzewane 53,5 m

Wymiana instalacji kanalizacji wewnętrznej i zewnętrznej – rury z PCV 110, 75 i 50 mm wraz ze zbiornikiem ścieków o pojemności 5 m3.

Wymiana przyborów sanitarnych w tym: umywalki 3 szt, zlewozmywak 1szt, miski ustępowe 3 szt,

Rozbudowa instalacji elektrycznej : Przewody natynkowe 170 m, 24 szt. opraw oświetleniowych halogenowych wewnętrznych na wysięgnikach, 6 szt. opraw oświetlenia zewnętrznego, gniazda wtykowe podwójne 15 szt.

Projekt

współfinansowany

ze środków

Europejskiego

Funduszu

Rozwoju

Regionalnego

286 738,20
14 Krzywe 82 Dostosowanie do obowiązujących wymogów prawnych zewnętrznej sieci p.poż.

Przebudowa przyłącza wody technologicznej do pompy ciepła w Muzeum Wigier w Starym Folwarku

Środki własne

WPN

9 487,00

  

  

  

  

6. INFORMATYKA

Maciej Łapiński

  

  

WPN używa następującego sprzętu komputerowego:

 zestawy komputerowe: 79 szt. (65 stacjonarnych i 14 przenośnych);

 drukarki: 38 szt. (z czego 18 atramentowe, 1 igłowa, 19 laserowych);

 plotery: 2 szt.;

 skanery: 9 szt.;

 panele dotykowe: 16;

 komputery Info-Box do obsługi rzutników / prezentacji: 6;

  

Park używa następującego oprogramowania:

 systemy operacyjne MS Win 2003 Serwer – 1 szt., MS Win95 – 1 szt., MS Win98 – 1 szt., MS Win2000 –4 szt., MS WinXP – 51 szt., MS Win7 –17 szt., Sys Info-Box – 20 szt.; brak systemu 1 szt.

 oprogramowanie biurowe: MS Office 2010 – 10 szt., MS Office 2007 – 19 szt., MS Office 2003 Prof. – 11 szt., MS Office XP Stand – 12 szt., MS Office XP Prof. – 18 szt., MS Office 97 Prof. – 4 szt., Open Office;

 oprogramowanie graficzne: Corel 10 – 3 szt., Corel Clasic – 5 szt., Corel 9 PL – 5szt., Corel 11 PL – 10 szt.; Corel X4 – 1 szt; Corel 15 PL – 2 szt.; Adobe CS 2 – 1 szt., Adobe PC 11 CE– 1 szt., Adobe Photoshop CS 2– 1 szt.,

 oprogramowanie baz danych i GIS: ArcEditor – 1 szt.; ArcViev 9.3 – 7 szt., ArcInfo 9.3 – 2 szt., ArcPAD – 5 szt., mLas Inżynier – 14 szt., Mapinfo 9.2 – 5 szt., GeoMedia – 1 szt., MS Acces – 51 szt. (w ramach MS Office Prof.), system LasInfo (aplikacja serwer – 1 szt., aplikacja klient – 16 szt.)

 oprogramowanie antywirusowe: Kaspersky Anti Virus

 system informacji prawnej LEX – 2 klucze..

  

WPN jest wyposażony w sieć komputerową o topologii gwiazdy, serwer MS Win 2003 SERWER i 42 stanowisk w sieci.

Park ma dostęp do usług internetowych poprzez bezprzewodowe łącze o prędkości 2048 kbit/s (upload 512 kbit/s) posiadające stały adres IP, obsługiwane przez firmę Matrix

Park użytkuje dwa systemy bankowości elektronicznej (NBP i Kredyt Bank).

  

WPN wykorzystuje następujące media elektroniczne do świadczenia usług informacyjnych dla społeczeństwa:

 Strona WWW Parku – zawiera wiadomości ogólne, o edukacji środowiskowej, informacji turystycznej, przewodniki, aktualności, ogłoszenia i galerię zdjęć;

 BIP WPN – strona internetowa zawierająca informacje publiczne: struktura organizacyjna parku, podstawy prawne funkcjonowania parku, zarządzenia i decyzje, ogłoszenia o przetargach itp.;

 Strona WWW – “Kwartalnik Wigry” jest wersją elektroniczną czasopisma o parku;

 Internet – wydzielone stanowisko komputerowe w Punkcie Informacji Turystycznej zapewnia dostęp do Internetu dla turystów (dostępne w godzinach pracy parku).

  

  

  

7. SYSTEM INFORMACJI PRZESTRZENNEJ

Piotr Pieczyński

  

  

Główne zadania realizowane w 2011 roku to:

  

System LasInfo

 pierwszy, pełny rok pracy w systemie,

 opracowano plany zadań ochronnych dla ekosystemów lądowych parku,

 przygotowano materiały do przeprowadzenia procedury przetargowej,

 ewidencjonowano wykonanie zadań ochronnych,

 na bieżąco wykonywano kopie baz danych dla leśniczych,

 przygotowano projekty dla aplikacji mobilnej mLasInżynier zainstalowanej na rejestratorach leśniczych, projekty umożliwiły pracę w terenie z mapą numeryczną parku.

 do przesyłania danych wykorzystywano moduł GPRS, zainstalowany na rejestratorach leśniczych,

 w celu polepszenia warunków transferu danych dla trzech rejestratorów zmieniono operatorów sieci GSM.

  

Pomiary GPS

 prowadzono inwentaryzację gatunków obcych, pomiary wykonywane przez leśniczych z wykorzystaniem rejestratorów i aplikacji mobilnej mLasInżynier, przygotowanie warstw i formularzy inwentaryzacyjnych w oprogramowaniu ESRI ArcGIS,

 prowadzono inwentaryzację stanowisk bobrów, pomiary wykonywane przez leśniczych z wykorzystaniem rejestratorów i aplikacji mLasInżynier,

 wytyczono przebieg nowych tras narciarskich, pomiary z wykorzystaniem urządzenia TotalGIS i oprogramowania mobilnego ESRI ArcPAD

 wykonywano sytuacyjne rozgraniczenia gruntów prywatnych od gruntów w zarządzie WPN, pomiary z wykorzystaniem urządzenia TotalGIS i oprogramowania mobilnego ESRI ArcPAD,

 wykonano inwentaryzację obiektów przewidzianych do likwidacji nad Zatoką Słupiańską,

pomiary z wykorzystaniem urządzenia TotalGIS i oprogramowania mobilnego ESRI ArcPAD.

  

Pozyskanie nowych danych GIS

 w ramach planu ochrony wykonano zdjęcia lotnicze i lotniczy skaning laserowy,

 na podstawie zdjęć lotniczych opracowano ortofotomapę w kolorach rzeczywistych i w podczerwieni,

 na podstawie skaningu laserowego opracowano numeryczny model terenu i numeryczny model pokrycia terenu,

  

  

  

8. ANALIZA STANU BHP

Wojciech Kamiński

  

  

1. Wypadki przy pracy

W 2011 roku zarejestrowano jeden wypadek przy pracy, któremu uległ konserwator - Krzysztof Kuczkowski. Poszkodowany w dniu 15 kwietnia w czasie wykonywania prac gospodarczych doznał kontuzji ścięgna Achillesa. W wyniku wypadku stwierdzono u pracownika uszczerbek na zdrowiu i wypłacono należne odszkodowanie.

  

2. Choroby zawodowe

W analizowanym okresie stwierdzono chorobę zawodową (boreliozę stawową) u 2 osób:

- Romualda Sznejdera – Strażnika Straż Parku

- Zdzisława Huszczy – emerytowanego pracownika WPN.

W obu przypadkach ZUS stwierdził 5% uszczerbku na zdrowiu i wypłacił odszkodowanie.

Ponadto w dniu 1.12.2011 r., działając w oparciu o przedstawioną przez Dorotę Wąsowicz dokumentację medyczną, przekazano do Okręgowego Inspektora Pracy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zawiadomienie o podejrzeniu choroby zawodowej u w/w. Obecnie trwa postępowanie administracyjne mające na celu potwierdzenie lub zaprzeczenie wystąpienia choroby zawodowej u pracownicy WPN.

  

3. Zagrożenia szkodliwymi czynnikami fizycznymi i chemicznymi - stan na 31.12.2011r.

- Stały kontakt z wodą (2 osoby narażone) – rybacy jeziorowi.

- Odczynniki chemiczne i trucizny (7 osób narażonych) – pracowników laboratorium, wylęgarni i obsługi ośrodka rehabilitacji zwierząt. W przypadku stężenia czynników chemicznych nie zachodziła potrzeba wykonywania pomiarów. Ryzyko związane z występowaniem czynników chemicznych oceniono jako „małe”, nie wymagające podejmowania dodatkowych działań, poza standartowymi czynnościami profilaktycznymi, jak stosowanie odzieży ochronnej i zachowanie szczególnej ostrożności podczas wykonywania pracy.

- Hałas i wibracje (2 osoby narażone) – operatorzy ciągników. Przeprowadzone w 2011 roku badania natężenia hałasu i wibracji nie wykazały przekroczenia obowiązujących norm.

  

4. Zagrożenie czynnikami biologicznymi w środowisku pracy - stan na 31.12.2011r.

W wyniku aktualizacji oceny zagrożenia pracowników czynnikami biologicznymi stwierdzono występowanie dwóch czynników zaliczonych do “3” (wysokiej) grupy zagrożenia:

- wirus wścieklizny (2 osoby) – pracownicy Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt w Maćkowej Rudzie.

- wirus kleszczowego zapalenia mózgu – wariant środkowoeuropejski (63 osoby) - pracownicy wykonujący czynności służbowe w terenie leśnym i przyleśnym.

  

5. Kontrole

W dniu 12.05.2011 r. inspektor Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Suwałkach przeprowadził kontrolę z zakresu nadzoru sanitarnego nad warunkami pracy. W trakcie kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości.

  

6. Szkolenia

W analizowanym okresie przeprowadzono szkolenia:

z zakresu ratowania tonących (rybacy),

podstawowe z zakresu bhp i p-poż. dla nowozatrudnionych pracowników,

okresowe z zakresu bhp i p-poż. dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, administracyjno-biurowych i osób kierujących pracownikami.

  

7. Profilaktyka

Prowadzenie szczepień ochronnych przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu (dotyczy osób narażonych na szkodliwe czynniki biologiczne zaliczone do 3 grupy zagrożenia).

Wydawanie według bieżących potrzeb odzieży ochronnej i roboczej oraz obuwia roboczego.

Dostarczanie napojów chłodzących w okresie letnim oraz napojów ciepłych w okresie zimowym

Wydawanie posiłków profilaktycznych pracownikom uprawnionym do ich otrzymywania (pracownicy przygotowują posiłki i ciepłe napoje we własnym zakresie z dostarczonych przez zakład produktów)..

Wydawanie pracownikom środków czystości oraz wypłacanie ekwiwalentu za pranie odzieży.

Prowadzenie okresowych i kontrolnych badań lekarskich.

  

8. Inne działania

Przeprowadzono pomiary natężenia wibracji i hałasu w użytkowanych ciągnikach rolniczych. W wyniku pomiarów nie stwierdzono przekroczeń dopuszczalnych norm.

Wykonano okresowe badania pracowników w kierunku wykrycia przeciwciał bakterii borrelia burgdorferi powodującej chorobę zawodową – boreliozę.

  

  

  

Dalej »