|
AKTUALNOŚCI
Cały projekt został zrealizowany praktycznie w 2020 roku. Końcówka
działania związanego z odbudową kładki i mostu dla turystów pieszych
i rowerowych na przesmyku między jeziorami Wigry i Leszczewek
przesunęła się na styczeń 2021 roku. Zanim przejdziemy do
poszczególnych etapów projektu chciałbym przytoczyć kilka istotnych
faktów na temat samego szlaku "Wokół Wigier" im. Antoniego Patli.
Zmiany jakie zaszły na trasie przebiegu
zielonego szlaku Wokół Wigier
Zielony szlak "Wokół Wigier" należy do najpopularniejszych szlaków
na terenie Wigierskiego Parku Narodowego. Wytyczony został w latach
90-tych XX wieku jako szlak pieszy. Pokazuje turystom piękno i
bogactwo ekosystemów jeziora Wigry, doliny rzeki Czarnej Hańczy i
lasów Puszczy Augustowskiej. Na trasie jego przebiegu znajdują się
cenne ekosystemy leśne, wodne, łąkowe oraz piękne fragmenty
polodowcowej rzeźby krajobrazu Wigierskiego Parku. Cały obszar, po
którym przebiega szlak, cechuje wysoki stopień bioróżnorodności
gatunkowej i siedliskowej. Przez lata funkcjonowania, został
wyposażony w liczne elementy małej infrastruktury turystycznej,
takie jak kładki, ławki, zadaszenia, miejsca odpoczynku, tablice
informacyjne i edukacyjne, wieże widokowe, toalety, szlabany, itp.
Spełnia ważną funkcję kanalizacji ruchu turystycznego, ograniczając
ruch pieszy i rowerowy do oznakowanej trasy. Ponadto, odgrywa dużą
rolę w praktycznej edukacji ekologicznej. Na trasie znajdują się
bowiem różnego typu tablice informacyjne, a na kilku odcinkach przebieg szlaku pokrywa się ze
ścieżkami edukacyjnymi, na które można odbić celem głębszego
zapoznania się z walorami przyrodniczymi Parku. Można śmiało
powiedzieć, że szlak „Wokół Wigier” jest swego rodzaju wizytówką
Wigierskiego Parku Narodowego.
Od momentu założenia, czyli od lat 90-tych XX wieku do 2020 roku,
zielony szlak „Wokół Wigier” funkcjonował jako szlak pieszy.
Turystyka piesza była powszechna i uprawiana dosłownie przez każdego
turystę. Natomiast turystyka rowerowa jak i projektowanie szlaków
rowerowych, zaczęły zyskiwać na popularności mniej więcej po 2000
roku.
W 2020 roku szlak „Wokół Wigier” uzyskał status szlaku rowerowego, a
w praktyce wyglądało to tak, że od sierpnia 2020 roku znaki
zielonego szlaku pieszego zostały zatarte, a w ich miejsce
namalowane zostały nowe znaki zielonego szlaku rowerowego. W kilku
miejscach szlak zmienił delikatnie swój przebieg, bardziej
dostosowując się do potrzeb turystów rowerowych. Długość nie uległa
wielkiej zmianie. Jako szlak pieszy liczył sobie 47 km, natomiast po
zmianie na rowerowy wynosi dokładnie 45,5 km. Początek i koniec
szlaku znajdują się przy Muzeum Wigier im. Alfreda Lityńskiego w
Starym Folwarku. Jego oznakowanie jest zgodne z PTTK-owską
instrukcją znakowania szlaków i wpisuje się w system oznakowania
pozostałych szlaków turystycznych w Parku.
Przemierzając szlak zauważymy, że:
-
na drzewach namalowane zostały białe
kwadraciki z czarnym obramowaniem, rowerem i zielonym paskiem
lub strzałką kierunkową, są to znaki typu R-1;
Nanoszenie farby na przyklejoną formatkę do drzewa - fot. Adam Januszewicz
Gotowy znak, pozostaje tylko wyrównanie krawędzi - fot. Adam Januszewicz
-
na skrzyżowaniach dróg gruntowych biegnących przez las i tereny
otwarte, do słupków dębowych zostały dokręcone wykonane na
płycie typu Dibond prostokątne znaki typu
R-3, białe tło z
czarnym obramowaniem, rower, zielona strzałka kierunkowa i
kilometraż do najbliższej lokalizacji;
Montaż drogowskazów R-3 i tablicy sieciowej do
słupka dębowego - fot. Adam Januszewicz
-
przy drogach asfaltowych i ścieżkach rowerowych do słupków metalowych zostały dokręcone
znaki typu R-3 wykonane na blasze;
Gawrych Ruda, drogowskazy R-3 na słupku
metalowym - fot. Adam Januszewicz
-
w miejscowości Stary Folwark, naprzeciwko sklepu i przy placu
gminnym, ustawione zostały dwie zadaszone tablice
informacyjne z aktualną mapą turystyczną Parku i pogrubionym nowym przebiegiem szlaku rowerowego „Wokół Wigier”.
Tablica informacyjna promująca cały projekt - fot. Adam Januszewicz
Najważniejsza zmiana jaka zaszła, to inny przebieg szlaku na 5-ciu
odcinkach w stosunku do wcześniejszej wersji pieszej. Zakładając, że
poruszamy się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli
wyjeżdżamy spod Muzeum Wigier i kierujemy się na Cimochowiznę,
Kładkę, jezioro Muliczne, Słupie do Gawrych Rudy, to na tych
pierwszych 15-16 km szlak biegnie tą sama trasą. Pierwsza zmiana
przebiegu nastąpiła przy kościele w Gawrych Rudzie. Dawniej, szlak
pieszy skręcał z asfaltu tuż przed kościołem na lewo, w niewielką
drogę gruntową. Obecnie, jako rowerowy wbiega aż na górę pod
kościół, gdzie skręca w lewo na Bryzgiel, na nowiusieńką,
przebudowaną drogę, posiadającą wydzielony pas ścieżki rowerowej,
który prowadzi nas aż pod las, gdzie kończy się Płociczno-Tartak i
Gawrych Ruda. Od
tego miejsca nastąpiła kolejna istotna zmiana, a mianowicie szlak
już nie skręca w prawo do lasu, tylko biegnie prosto drogą asfaltową
w kierunku Bryzgla, mija Młodzieżowy Ośrodek „Zatoka Uklei”, aby
kilometr dalej na wysokości parkingu na Bindudze, skręcić na lewo w
drogę gruntową prowadzącą na Powały. Od tego miejsca przez Powały,
Bartny Dół, Bryzgiel Krusznik, Zakąty, Jastrzęby, aż do stadniny
koni w Czerwonym Krzyżu, szlak rowerowy biegnie tą samą trasą co
dawny szlaki pieszy. Niespełna kilometr za stadniną, szlak już nie
skręca na lewo w kierunku wód zatoki Krzyżańskiej, tylko biegnie
piaszczystym podjazdem lekko pod górkę, aby na najbliższym
skrzyżowaniu przy daszku, odbić na lewo w kierunku instalacji
Gustawa Zemły, zlokalizowanej na wysokiej skarpie zatoki Krzyżańskiej (dawna
binduga). Następnie szlak dalej biegnie dawną trasą szlaku
pieszego w kierunku plaży na Piaskach oraz dalej do Węgzału. Od tego
miejsca, nasz zielony szlak rowerowy biegnie przez las drogą
gruntową w kierunku Mikołajewa razem z Podlaskim Szlakiem Bocianim.
Po wyjeździe z lasu, doga gruntowa przechodzi w lokalną dobrej
jakości asfaltówkę i po przejechaniu niespełna 1 kilometra, skręca
na lewo w drogę gruntową prowadzącą do Rosochatego Rogu. Od tego
miejsca, szlak rowerowy biegnie tą samą trasą jak dawny szlak pieszy
aż do Tartaku, gdzie nastąpiła ostatnia istotna zmiana. Wyjeżdżając
z drogi gruntowej w Tartaku, skręcamy na lewo i jedziemy wzdłuż
drogi wojewódzkiej po wydzielonej ścieżce rowerowej szlaku Green
Velo. Mijamy most na niewielkiej rzece Piertówka i nie skręcamy na
lewo w drogę asfaltową, gdzie dawniej prowadził szlak pieszy (jest
ona jednokierunkowa i ustawiono tutaj znak zakazu wjazdu), tylko
jedziemy dalej cały czas prosto ścieżką rowerową, razem ze szlakiem
Green Velo w kierunku Starego Folwarku. Dopiero w Starym Folwarku
rozstajemy się z drogą wojewódzką i szlakiem Green Velo, korzystamy
z przejścia pieszo-rowerowego, skręcamy na lewo i mamy dosłownie 500
m do Muzeum Wigier. Tak oto dojeżdżamy do miejsca naszego startu.
Nowe elementy infrastruktury jakie pojawiły się na
trasie zielonego szlaku Wokół Wigier
Poza zmianą samego przebiegu szlaku zielonego, doszły zupełnie nowe elementy
infrastruktury turystycznej, a niektóre istniejące zostały zastąpione nowymi
znacznie ulepszonymi obiektami.
Zacznijmy od nowości:
-
Na samiutkim końcu Półwyspu Klasztornego znajduje się naturalne
wzniesienie górujące ok. 7 metrów nad lustrem wody. Na
wierzchołku tego pagórka, wykonana została platforma widokowa z
zabudowaną barierką o powierzchni pokładu niespełna 40 m2.
Konstrukcja została wykonana w całości z materiału typu hanit,
tj. tworzywa sztucznego z polietylenu i polipropylenu. Są tu też
dwie ławeczki umożliwiające chwilę wytchnienia i podziwiania
widoku na bardzo rozległe Ploso Wigierskie. Aby tam dojechać
wystarczy odbić ze szlaku na wysokości MOR-u w Wigrach,
skierować się drogą asfaltową w kierunku Klasztoru Wigierskiego,
wjechać na asfalt prowadzący do lądowiska papieskiego
helikoptera i stamtąd jeszcze 180 m drogą polną do platformy.
Wejście na platformę widokową - fot. Adam Januszewicz
Widok z platformy na środkową część Plosa Wigierskiego - fot. Adam Januszewicz
-
Innym zupełnie nowym elementem infrastruktury umiejscowionym na szlaku jest
miejsce odpoczynku przy leśniczówce na Słupiu. W ramach urządzenia tego
miejsca wykonane zostały dwa zadaszone ławostoły, miejsce ogniskowe z
rusztem, wiata
do składowania drewna oraz barierka wydzielająca to miejsce. Każdy turysta
poruszający się szlakiem może skorzystać z tego miejsca i odpocząć chwilę
przed dalszym etapem swojej rowerowej wyprawy.
Wiata na drewno - fot. Adam Januszewicz
Zadaszone ławostoły- fot. Adam Januszewicz
Miejsce ogniskowe z rusztem - fot. Adam Januszewicz
-
Kolejnym bardzo ważnym elementem infrastruktury, można
powiedzieć wręcz kluczowym, jest kładka i most dla turystów
pieszych i rowerowych, który znajduje się na przesmyku pomiędzy
jeziorami Wigry i Leszczewek. Dzięki niemu turyści mają
możliwość przejechania nad wodą, ponad trzcinami, mając
jednocześnie przepiękny widok na Klasztor Wigierski i na całe
Ploso Wigierskie. Dawna drewniana konstrukcja była już mocno
wysłużona, natomiast nowa to są stalowe pale, pokład
wykonany z materiału typu hanit, a bariery dębowe. W swojej środkowej części
pokład ma szerokość 2 m, co daje swobodę w mijaniu się
rowerzystów lub ewentualnym spokojnym zatrzymaniu się celem
podziwiania krajobrazu.
Wejście na kładkę i mostek od strony
Cimochowizny - fot. Adam Januszewicz
Na szerszej części pokładu można zatrzymać się
na ładny widok - fot. Adam Januszewicz
Widok z górnej części pokładu kładki i mostu,
w tle Klasztor Wigierski - fot. Adam Januszewicz
-
Duże zmiany zaszły także w miejscu odpoczynku, którym jest plaża
nad jeziorem Czarne, niedaleko siedziby Wigierskiego Parku w
Krzywem. Tutaj pojawiło się boisko do siatkówki, wiata na
kajaki, pojemniki na odpady stałe z możliwością segregacji oraz
nowy pomost pływający, za którego realizację odpowiadała Gmina
Suwałki. Miejsce to należy do ważnych punktów na turystycznej
mapie Parku, jako że przebiegają tędy szlaki piesze, rowerowy,
czy też dwie ścieżki edukacyjne.
Pomost pływający nad jeziorem Czarne- fot.
Jarosław Borejszo
Wiata na kajaki - fot. Józef Koncewicz
Podsumowując
Realizacja całego projektu pozwoliła na wprowadzenie w życie długo
oczekiwanej zmiany odnośnie statusu szlaku. Zielony szlak
„Wokół Wigier” im. Antoniego Patli jest już szlakiem rowerowym. Ponadto, powstały nowe elementy
infrastruktury turystycznej, a niektóre zostały odbudowane w znacznie
ulepszonej wersji. Ze względu na fakt, że prace były rozciągnięte w czasie
od wczesnej wiosny 2020 roku aż do stycznia 2021 roku, turyści będą mieli
możliwość doświadczenia wszystkich pozytywnych zmian i ulepszeń dopiero w
sezonie turystycznym 2021 roku.
|