Opis projektu
 Aktualności
 Ogłoszenia
 Podstawy prawne
 Kalendarium
 Materiały
 do pobrania
 Konsultacje
 społeczne
 Archiwum
 Strona główna
 WPN-u
 Inne projekty

 

 

KONSULTACJE SPOŁECZNE

 

Plan ochrony Wigierskiego Parku Narodowego

i obszaru Natura 2000 Ostoja Wigierska

 

 

 

REJESTR WNIOSKÓW i UWAG:

 

I. Wnioski i uwagi o charakterze ogólnym

 

Lp.

Autor wniosku

lub uwagi,

 podmiot, data

i forma przekazania

Treść wniosku lub uwagi

Status, sposób

rozpatrzenia,

uzasadnienie

 ewentualnego

odrzucenia

1. Robert Stańko,

Klub Przyrodników,

pismo z dnia 20.05.2011 r.

Sformułowanie w planie celów ochrony w sposób konkretny i weryfikowalny - tak, by ich osiągnięcie lub nieosiągnięcie dało się ocenić na koniec okresu realizacji planu. Przekazano wykonawcom do uwzględnienia podczas prac nad planem.
2. Robert Stańko

Klub Przyrodników, pismo z dnia

20.05.2011 r.

Rozważenie zwiększenia powierzchni obszarów ochrony ścisłej. Obecnie ta forma ochrony jest stosowana na bardzo niewielkiej części Parku; wydaje się, że jej areał mógłby zostać zwiększony. Przekazano wykonawcom do uwzględnienia podczas prac nad planem.
3. Robert Stańko

Klub Przyrodników, pismo z dnia

20.05.2011 r.

Pełne zastosowanie w procesie planowania ochrony parku narodowego paradygmatów:

a) podejścia holistycznego – polegającego na kompleksowym postrzeganiu ekosystemów i równocennym postrzeganiu ich elementów. W szczególności: drzewostany powinny być postrzegane tylko jako jeden z elementów ekosystemu leśnego; planowanie ochrony ekosystemów leśnych powinno wynikać z analizy potrzeb wszystkich komponentów ekosystemu, a nie tylko z potrzeb drzewostanów;

b) długoterminowej wizji – polegającego na osadzeniu planu sporządzanego na 20 lat w kontekście długoterminowej wizji ochrony każdego z elementów przyrody;

c) pierwszeństwa przyrody – polegającego na priorytecie naturalnych procesów przyrodniczych nad działaniami ochronnymi; projektowaniu zabiegów ochronnych tylko tam, gdzie są naprawdę i niezbicie niezbędne dla osiągnięcia celów ochrony, a nie projektowaniu ich, gdy cele ochrony mogą zostać osiągnięte w wyniku naturalnych procesów. W ekosystemach o naturalnej genezie i charakterze (leśnych, wodnych), zabiegi ochronne powinny być, gdy tylko to możliwe, projektowane jako naprawa naruszonych przez człowieka naturalnych mechanizmów funkcjonowania ekosystemów.

Przekazano wykonawcom do uwzględnienia podczas prac nad planem.
4. Robert Stańko

Klub Przyrodników, pismo z dnia

20.05.2011 r.

Wyraźne podzielenie obszaru ochrony czynnej na strefy wg sposobu i celu realizacji tej ochrony, tj. strefy ochrony: zachowawczej, renaturyzującej, stabilizującej i eksperymentalnej - w których odpowiednio:

a) ochrona czynna będzie w okresie objętym planem realizowana na sposób o którym mowa w § 23 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 maja 2005 r. w sprawie sporządzania projektu planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego, dokonywania zmian w tym planie oraz ochrony zasobów, tworów i składników przyrody – czyli przez umożliwienie przebiegu naturalnych procesów przyrodniczych, ponieważ ich przebieg służy osiąganiu celów ochrony (ochrona zachowawcza – gdy nie zidentyfikowano potrzeby działań ochronnych w okresie planu);

b) ochrona czynna będzie w okresie objętym planem realizowana na sposób o którym mowa w § 23 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 maja 2005 r. – czyli przez wykonywanie zabiegów ochronnych, ponieważ są one niezbędne dla osiągnięcia celów ochrony (zidentyfikowano potrzebę działań ochronnych w okresie planu), w tym:

- zabiegi ochronne będą służyć unaturalnieniu ekosystemów (ochrona unaturalniająca: długoterminowa wizja przewiduje, że w przyszłości zabiegi ochronne w tych ekosystemach przestaną – po osiągnięciu renaturyzacji – być potrzebne),

- zabiegi ochronne będą służyć stabilizacji i utrzymaniu ekosystemów półnaturalnych (ochrona stabilizująca: długoterminowa wizja przewiduje, że zabiegi będą musiały być zawsze kontynuowane, ponieważ ekosystemy są od nich zależne),

- zabiegi ochronne mają charakter eksperymentalny (ochrona eksperymentalna).

Takie strefowanie sposobów ochrony nawiązuje do treści definicji „ochrony czynnej" – polegającej przecież na stosowaniu, ale tylko w razie potrzeby, zabiegów ochronnych w celu przywrócenia naturalnego stanu ekosystemów i składników przyrody lub zachowania siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin, zwierząt lub grzybów. Jako narzędzie planowania ochrony takie strefowanie jest postulowane w teorii ochrony przyrody i było z dużym powodzeniem stosowane w praktycznym planowaniu ochrony innych parków narodowych. Umożliwia uporządkowanie założeń planistycznych i wskazanie związków logicznych między planowanymi zadaniami ochronnymi, a celami jakimi mają one służyć, ułatwia praktyczne wdrożenie paradygmatu pierwszeństwa przyrody, postulowanego wyżej.

Wnioskodawca odwołuje się do publikacji: Szwagrzyk J., Holeksa J. 2000. Cele i metody ochrony ekosystemów leśnych na przykładzie planu ochrony Babiogórskiego Parku Narodowego. Ochrona Przyrody 2000, 57: 3-17

Przekazano wykonawcom do uwzględnienia podczas prac nad planem.
5. Komitet Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk, Instytut Botaniki PAN, prof. dr hab. Zbigniew Mirek.

Pismo z dnia 15.02.2012 r.

Wniosek o ograniczenie ochrony czynnej (aktywnej) na rzecz ochrony ścisłej (biernej).

Uzasadnienie:

Pewne przyzwyczajenia, uprzedzenia, a niekiedy trwające wiele lat złe praktyki oraz funkcjonująca ideologia ochrony przyrody uniemożliwiają niekiedy wprowadzenie właściwych rozwiązań opartych na wiedzy i faktycznych potrzebach. Jednym z przykładów niedobrej praktyki jest ograniczenie ścisłej (biernej) formy ochrony przyrody i zastępowanie jej ochroną czynną (aktywną) nawet tam, gdzie ochrona ścisła stanowi najlepsze z możliwych rozwiązań. Wyrazem naszego ogromnego zaniepokojenia jest fakt, że w nowo powstających dokumentach, jakimi są plany ochrony, ta wyjątkowo niekorzystna praktyka jest utrwalana na najbliższe 20-lecie. Pojawiając się w dokumentach prawa miejscowego, niewłaściwe zapisy petryfikują obecną złą sytuację. Działania takie stanowią jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla skutecznej ochrony bioróżnorodności na nadchodzące lata.

Przekazano wykonawcom do uwzględnienia podczas prac nad planem.
6. Robert Stańko

Klub Przyrodników, pismo z dnia

19.11.2012 r.

L.dz. 1394/2012

Celem i sensem parku narodowego jest umożliwienie naturalnego funkcjonowania ekosystemów. Zapisy planu ochrony muszą być zgodne z obowiązującym prawem. Rozumiemy ogromną wagę umożliwienia naturalnych procesów przyrodniczych, jednak nie znamy dokumentu prawnego, w którym napisano by jednoznacznie, że naczelnym celem i sensem parku narodowego jest umożliwienie naturalnego funkcjonowania ekosystemów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody park narodowy tworzy się w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów. W Rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie sporządzania projektu planu ochrony dla parku narodowego (…) umożliwienie przebiegu naturalnych procesów przyrodniczych jest jednym z kilku sposobów ochrony (a nie jedynym i naczelnym).

2.

Jan Nowel

Wigierskie

Stowarzyszenie

Mieszkańców

Wsi,

pismo z dnia

14.06.2013 r.

WNIOSEK

w sprawie projektowanych przedsięwzięć w ramach realizowanego projektu Planu Ochrony WPN, dotyczący obszarów wykorzystywanych gospodarczo przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne, położonych w granicach Wigierskiego Parku Narodowego i objętych ochroną krajobrazową - zgodnie z art. 117 Ustawy o ochronie przyrody.

Działając w imieniu mieszkańców wsi oraz właścicieli nieruchomości położonych w granicach WPN a podpisanych na załączonych do niniejszego pisma listach wnosimy:

o odstąpienie od zamiaru wyznaczania w projektowanym planie ochrony WPN, w jakiejkolwiek części tych obszarów, o których mowa wyżej, terenów wyłączonych z możliwości zabudowy a także nakazu zachowania określonych obszarów w rolniczym zagospodarowaniu oraz formułowania wskazań o takim charakterze do zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planów zagospodarowania przestrzennego gmin Suwałki, Nowinka, Krasnopol i Giby, z powodu ich niezgodności z obowiązującym prawem.

 

UZASADNIENIE

Wigierski Park Narodowy jako osoba prawna zobowiązany jest realizować postawione przed nim zadania na podstawie i w granicach prawa. Prawem tym, które reguluje zakres działania WPN jest Ustawa o ochronie przyrody z 16.04.2004 roku.

Zgodnie z jej art. 117 ust.2 na gruntach użytkowanych gospodarczo w parkach narodowych stosuje się ochronę krajobrazową. Art. 5 ust. 8 i 23 definiują pojęcie ochrony krajobrazowej jako zachowanie cech charakterystycznych krajobrazu, oraz walorów krajobrazowych - jako wartości ekologicznych, estetycznych lub kulturowych obszaru i związanej z nim rzeźby terenu, tworów i składników przyrody ukształtowanych przez siły przyrody lub działalność człowieka.

Art. 15 ust 1 pkt. od 1 do 27 wymienia zakazy obowiązujące na terenie parku, w tym m.in. zakaz budowy obiektów budowlanych i urządzeń technicznych. w art. 15 ust. pkt 5 ustawodawca stwierdza, że zakazy o których mowa w ust. l nie dotyczą obszarów objętych ochroną krajobrazową w trakcie ich gospodarczego wykorzystania przez jednostki organizacyjne, osoby prawne lub fizyczne oraz wykonywania prawa własności zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego. Przepis ten wyłącza właścicieli gruntów prywatnych ze wszystkich zakazów obowiązujących w parku w tym z o wiele bardziej szkodliwych z punktu widzenia ochrony przyrody, niż budowa obiektów budowlanych.

Konstytucja RP w art. 31 ust. 3 dopuszcza oczywiście ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw w tym prawa własności, zastrzegając jednak, że ograniczenia te muszą być ustanowione w przepisie rangi ustawowej i nie mogą naruszać istoty praw i wolności. Oznacza to, że we wszelkich regulacjach prawnych o randze podustawowej, a takim będzie rozporządzenie Ministra Środowiska wprowadzające w obieg prawny projektowany plan ochrony WPN, nie mogą znaleźć się zapisy ograniczające prawo własności idące dalej od dopuszczalnych przepisami ustawy. Istnieje również w orzecznictwie utrwalony pogląd zakazujący rozszerzającej interpretacji przepisów ustawowych dot. ograniczenia praw obywatelskich.

Wprowadzenie zatem do projektowanego planu ochrony WPN zapisów zakazujących zabudowy i nakazujących zachowanie określonych obszarów w rolniczym zagospodarowaniu nie znajduje ustawowego umocowania ze względu na formę ochrony przyrody (ochrona krajobrazowa) obowiązującą na obszarach parku będących własnością osób fizycznych i wykorzystywanych gospodarczo zgodnie z art. 117 ust.2 Ustawy o ochronie przyrody. Ustawodawca bowiem w żadnym z przepisów ustawy nie dopuścił tak daleko idącego ograniczenia prawa własności. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22.03.2012r. (sygn. akt II OSK 22/12) a zanim WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 18.07.2012r (II SA/Po 368/12) dał temu wyraz stanowiąc, „że wprowadzenie w akcie prawa miejscowego (podustawowym) lub planistycznym, zakazów dalej idących od dopuszczalnych przepisami ustawy o ochronie przyrody narusza konstytucyjną zasadę proporcjonalności (art. 31 ust 3 Konstytucji RP) a także nakazy ochrony prawa własności wyrażone art. 64 ust 3 oraz art. 20 i 21 Konstytucji RP".

Przytoczony wyrok dotyczył wprowadzenia zakazów zabudowy kubaturowej oraz nakazu zachowania określonych obszarów w rolniczym zagospodarowaniu w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, ze względu na istniejącą na terenie objętym studium ochronę krajobrazową. Przy czym należy stwierdzić, iż definicje ustawowe i zakres pojęcia „ochrona krajobrazowa" dotyczą w jednakowym stopniu zarówno parków krajobrazowych, obszarów chronionego krajobrazu jak i gruntów użytkowanych gospodarczo w parkach narodowych.

Wychodząc natomiast naprzeciw oczekiwaniom wynikającym z celów ochronnych WPN uważamy, że w szczególnych przypadkach ograniczenia terenu zabudowy, można by tego dokonać wyłącznie w wyniku indywidualnych uzgodnień z właścicielami poszczególnych nieruchomości lub wykupu.

Niezależnie od skali stosowanych ograniczeń w stosunku do właścicieli nieruchomości prywatnych na obszarach poddanych ochronie ze względu na walory środowiskowe , skutki materialne i obciążenia z tego tytułu przenoszone są na właścicieli tych nieruchomości. Wigierski Park Narodowy powstał w 1989 roku w okolicznościach rażącego naruszenia prawa, ponieważ blisko 2500 hektarów gruntów rolnych należących do mieszkańców zostało włączonych w granice parku bez ich wiedzy i zgody właścicieli oraz wbrew przepisom obowiązującej wówczas Ustawy o ochronie przyrody z 7 kwietnia 1949 roku.

Według Protokołu dodatkowego do Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności będącym od października 1994 r. częścią polskiego porządku prawnego, każda osoba fizyczna i prawna ma prawo do poszanowania swego mienia. Orzeczenia ETPC jednoznacznie wskazują także na obowiązek odszkodowawczy, który ciąży na organie dokonującym jakiegokolwiek ograniczenia. Dochodzenie roszczeń z tytułu ograniczenia prawa własności w związku z objęciem granicami parku narodowego jest obecnie niemożliwe, gdyż przepis art. 129 prawa ochrony środowiska stanowiący jedyną podstawę prawną roszczeń, ogranicza ich dochodzenie do 2 lat od daty powołania do życia danej formy ochrony. Większość mieszkańców WPN dowiedziała się lub odczuła objęcie ich nieruchomości ochroną po upływie 2 letniego okresu przeznaczonego na zgłoszenie roszczeń.

w tym stanie rzeczy właściciele nieruchomości włączonych w granice parku są całkowicie pozbawieni możliwości uzyskania jakiejkolwiek rekompensaty z tytułu ograniczenia ich praw.

Ta okoliczność jest szczególnie istotna w kontekście niedawnego wyroku ETPC w Strassburgu z dnia 29.03.2011 roku (skarga 33949/05 Potomscy przeciwko Polsce). W wyroku tym Trybunał analizował zarzut naruszenia art. 1 Protokołu Nr 1 do Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, przez przepisy ograniczające zagospodarowanie nieruchomości ze względu na ochronę dziedzictwa architektonicznego wskazał, iż każda ingerencja w niezakłócone korzystanie z własności powinna zapewnić właściwą równowagę pomiędzy interesem publicznym a wymaganiami ochrony fundamentalnych praw jednostki. Trybunał stwierdził, że rzeczywiste i skuteczne korzystanie z art. 1 nie polega jedynie na obowiązku powstrzymania się przez państwo od ingerencji ale także prowadzi do powstania obowiązku działań pozytywnych. w ramach tych działań władze publiczne powinny przyznać właścicielom nieruchomości takie środki prawne, które skutecznie zapewnią im należyte korzystanie z własności. w szczególności oznacza to, że państwo zobowiązane jest wprowadzić mechanizmy sądowe do skutecznego rozstrzygania sporów o ochronę prawa własności.

w przypadku ograniczeń prawa własności z tytułu ochrony środowiska państwo polskie pozbawiło praktycznie swoich obywateli środków ochrony tych praw.

Nieruchomości gruntowe należące do mieszkańców wsi położonych w granicach WPN są jedynym źródłem ich utrzymania. Wszelkie ograniczenia korzystania z własności a zwłaszcza zakaz budowy lub rozbudowy obiektów budowlanych pozbawi ich możliwości czerpania pożytków z ich własności. Dlatego też, mając na względzie przedstawione wyżej okoliczności, wnosimy stanowczy sprzeciw wobec prób wprowadzenia do planu ochrony parku zapisów wyznaczających obszary wyłączone z zabudowy bądź wprowadzające nakaz zachowania obszarów w rolniczym zagospodarowaniu jako nie znajdujące ustawowego umocowania ze względu na istniejącą formę ochrony przyrody.

Załączniki: Kopie list poparcia wniosku podpisane przez 195 mieszkańców WPN.

 

Do wiadomości:

Minister Środowiska

Wójtowie gmin Suwałki, Krasnopol, Nowinka, Giby

 

Wniosek nie zasługuje na uwzględnienie.

 

UZASADNIENIE

w pierwszej kolejności należy zauważyć, że Dyrektor WPN przygotowując projekt planu ochrony WPN jest zobligowany do stosowania przepisów w zakresie procedury opracowywania planu ochrony, jak też merytorycznej jego zawartości. O zakresie merytorycznej zawartości planu ochrony stanowi przepis art. 20 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody. w punkcie 7 tego przepisu zapisano, że plan ochrony dla parku narodowego musi zawierać m.in. ustalenia do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 maja 2005 r. w sprawie sporządzania projektu planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego, dokonywania zmian w tym planie oraz ochrony zasobów, tworów i składników przyrody (Dz.U. Nr 94, poz. 794) znajdują się zapisy wskazujące podstawy do formułowania odpowiednich ustaleń do dokumentów planistycznych. Paragraf 12 powołanego rozporządzenia określa możliwy zakres ustaleń do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia te obejmują m.in. gospodarkę rolną, leśną i rybacką, w tym kierunki i zasady kształtowania przestrzeni produkcyjnej (pkt 5 lit a), a także szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia ich użytkowania, w tym w zależności od potrzeb wyłączenie terenów spod zabudowy (pkt 6 lit a).

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy Dyrektor WPN stoi na stanowisku, że jeżeli na etapie sporządzania projektu planu ochrony WPN zajdzie uzasadniona potrzeba podyktowana celami ochrony przyrody i walorów krajobrazowych, to możliwe i konieczne będzie wskazanie w planie ochrony WPN zarówno terenów wyłączonych z zabudowy, jak i takich, dla których konieczne jest zachowanie ich w rolniczym zagospodarowaniu.

Biorąc pod uwagę listę czynności zakazanych w parkach narodowych, która została umieszczona w art. 15 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, należy zauważyć, że odnosi się do doraźnych czynności, które zarówno osoby fizyczne, jak i instytucje mogą chcieć lub mogą mieć potrzebę wykonywać na terenie parku narodowego. Przepis całego artykułu 15 ustawy o ochronie przyrody nie odnosi się do procesu sporządzania i zawartości planu ochrony. Zatem nie ma uzasadnienia powoływanie się na ten artykuł przy kwestionowaniu zapisów projektowanego planu ochrony.

Odnosząc się do postanowień art. 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3 Konstytucji RP należy się zgodzić, że ograniczenia prawa własności mogą być ustanowione tylko w ustawie, a dopuszczalność ingerencji w to prawo musi mieć podstawy w regulacji ustawowej. Nie oznacza to jednak, że ograniczenie prawa własności ma wynikać wprost z mocy ustawy. Dopuszczalność ograniczenia tego prawa może nastąpić w wyniku działania organów władzy publicznej, podjętego w ustanowionych w ustawach formach prawnych. Z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sprawie, gdzie podstawa postulowanych ograniczeń prawa własności wynika z przepisów rangi ustawowej, a realizowana jest w granicach ustawowych w akcie niższego rzędu, tj. w rozporządzeniu w sprawie planu ochrony dla parku narodowego.

 

POWRÓT