Nr 3/2004

 Z ŻYCIA PARKU   

Fot.M.Kamiński

Joanna Adamczewska

Wojciech Kamiński

  

LATO 2004

(1)   

     

W dniach 17–19 czerwca w siedzibie Wigierskiego Parku Narodowego miała miejsce konferencja naukowa pt. Filozoficzno-społeczne i przyrodnicze uwarunkowania zrównoważonego rozwoju. Współorganizatorami konferencji byli: Polska Akademia Nauk, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wszechnica Mazurska oraz WPN. W ciągu trzech pracowitych dni konferencji ponad 50 uczestników wysłuchało licznych referatów i dyskutowało o różnych aspektach ekorozwoju. 

  

W czerwcu rozstrzygnięto trzy konkursy ogłoszone w styczniu br. Pierwszy, który zgromadził najliczniejszą grupę uczestników, odbywał się pod hasłem Nasze działania na rzecz Ziemi – czyli ekozespoły w naszej szkole. Była to druga edycja tego konkursu. Przystąpiły do niego niemal wszystkie grupy uczniów wraz z opiekunami działające w tzw. Programie Eko- zespołów. W 2004 roku w tym programie działało na Suwalszczyźnie 25 instruktorów – nauczycieli z 20 szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz podopiecznych Bursy Szkolnej w Suwałkach, którzy zaangażowali 226 uczniów do pro- ekologicznych działań na rzecz środowiska. 

  

Zespół z Gimnazjum nr 1 w Suwałkach odbiera nagrodę.
(fot. J. Adamczewska)

  

W najmłodszej kategorii wiekowej (klasy I–III) w konkursie nagrodę główną otrzymał ekozespół z SP nr 5 w Suwałkach, w nieco starszej grupie (klasy IV–VI) nagrody główne ex aeuqo otrzymały ekozespoły z SP nr 4 w Suwałkach oraz SP w Maćkowej Rudzie. Wśród gimnazjalistów najlepszy okazał się ekozespół z Gimnazjum nr 4 w Suwałkach, a w kategorii szkół średnich palma pierwszeństwa przypadła podopiecznym Bursy Szkolnej w Suwałkach. 

  

Czwartą edycją może pochwalić się konkurs dla gimnazjalistów, organizowany we współpracy z Gimnazjum nr 1 w Suwałkach. W tym roku tematyka konkursu związana była z wykonaniem projektu i dokumentacji ścieżki edukacyjnej Dziedzictwo przyrodnicze, kulturowe i kraj- obrazowe naszej okolicy. Uczniowie wykonali wiele ciekawych projektów, odnaleźli i udoku- mentowali liczne miejsca, może mniej znane, ale bardzo wartościowe pod względem kulturowym, krajobrazowym czy przyrodniczym. Prace konkursowe rozpatrywano w trzech kategoriach tematycznych: ścieżka przyrodnicza, ścieżka kulturowa i ścieżka wielotematyczna. Dwa pierwsze miejsca zdobyły zespoły z Gimnazjum w Krasnopolu, trzecie – zespół z Gimnazjum nr 1 w Suwałkach. 

  

  

 

    

Trzeci z konkursów przeznaczony był dla nauczycieli. Ich zadaniem było opracowanie scenariusza zajęć na jednej ze ścieżek edukacyjnych parku. Komisja konkursowa oceniała, poza poprawnością merytoryczną, także pomysłowość scenariusza i zgodność z programem nauczania. Za szczególnie wyróżniające się komisja uznała prace nauczycieli z Zespołu Szkół w Kaletniku – M. Maliszewskiej i J. Grzę-dzińskiego, J. Łucznik-Kęckiej z Gimnazjum w Krasnopolu oraz A. Łazarskiej ze SP nr 4 w Suwałkach. Pod koniec roku ukaże się wydawnictwo pt. Po ścieżkach edukacyjnych WPN, które zawierać będzie wszystkie konkursowe scenariusze. Dnia 22 czerwca w „Dziupli” uroczyście podsumowaliśmy wszystkie konkursy, laureaci obdarowani zostali nagrodami, wszyscy uczestnicy wzięli udział we wspólnym ognisku i pieszych wycieczkach z przewodnikami.

  

W lipcu i sierpniu w wylęgarni ryb w Tartaku hodowany był narybek suma. Młode sumy w czasie pobytu w wylęgarni zwiększyły swoją masę ponad trzydziestokrotnie, gdyż zapewniono im tu optymalne warunki życia. Podchów przebiegał w specjalnych basenach, w których sumy otrzymywały początkowo pokarm naturalny (zooplankton), a następnie sztuczny (granulowane pasze). Zapewniono im też odpowiednią temperaturę i jakość wody dzięki systemowi podgrzewania i uzdatniania wody. Pobyt w takim „kurorcie” spowoduje, że młode sumy po wypuszczeniu do wód jezior: Wigry, Pierty i Mulaczysko mają większe szanse na przeżycie i wzrost. Na początku września natomiast do wód rzeki Czarnej Hańczy trafiło 4.000 młodych pstrągów potokowych. Dlaczego właśnie do Czarnej Hańczy? Otóż pewne odcinki tej rzeki według typologii (czyli klasyfikacji) rybackiej należą do krainy pstrąga, której gatunkiem wskaźnikowym jest m.in. właśnie pstrąg potokowy.

  

  

Młode pstrągi za chwilę trafią do rzeki  (fot. J.Adamczewski)

  

  

  

  

ciąg dalszy   

  

  

  

indeks tematyczny "WIGRY" home Wigierski PN spis treści następny artykuł

.

.