VI. ZAGADNIENIA EKONOMICZNO-FINANSOWE
Zagrożenia ekonomiczno finansowe dotyczą przede wszystkim gospodarstwa pomocniczego, które w roku
sprawozdawczym finansowało w 100% zadania związane z planem urządzania lasu (ponad 174 ml. zł). Spowodowało to
zmniejszenie działań w innych kierunkach m. innymi w remontach osad. Dotacje uzyskane z Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej nie pokryją w pełni zadań przewidzianych do realizacji w 1992 r. (plan ochrony Parku).
W sferze budżetowej niezbędne są dotacje na inwestycje i dalsze zakupy inwestycyjne (budowa bazy warsztatowo-magazynowej,
osad dla Służby Parku, przejęcie i remont ośrodka w Starym
Folwarku na Muzeum WPN, zakup sprzętu komputerowego -2 szt.,
pojazdów terenowych -4 szt., wyposażenia pracowni naukowo-badawczej itd.).
Część opisową z wykonania budżetu i gospodarstwa pomocniczego przedstawiają tabele:
1. Budżet
a) Dochody budżetowe (w zł)
Rozdział 4711 |
Nazwa paragrafu |
Plan |
Wykonanie |
% wyk. |
Wpływy z usług dla jedn. gosp. uspoł.
41 |
1 500 000 |
- |
- |
Wpływy z usług dla ludności 42 |
3 780 000 |
11 174 000 |
295 |
Nadwyżka gospodarstwa pomocniczego 72 |
- |
11 319 000 |
100 |
Razem dochody |
5 280 000 |
22 493 000 |
|
b) Wydatki
budżetowe
Nazwa paragrafu |
§§ |
Plan |
Wykonanie |
% wyk. |
Wynagrodzenia osobowe |
11 |
1 105 608 000 |
1 105 608 000 |
100 |
Wynagrodzenia bezosobowe |
12 |
2 500 000 |
2 467 700 |
99 |
Nagrody z z.f.n. |
17 |
67 492 000 |
67 491 800 |
100 |
Nagrody i wydatki osobowe |
21 |
18 221 000 |
18 221 000 |
100 |
Podróże służbowe krajowe |
28 |
50 231 000 |
50 231 200 |
100 |
Materiały i wyposażenie |
31 |
145 283 000 |
145 282 900 |
100 |
Energia |
35 |
10 224 000 |
10 224 200 |
100 |
Usługi materialne |
36 |
89 881 000 |
89 880 500 |
100 |
Usługi niematerialne |
37 |
7 762 000 |
7 761 500 |
100 |
Różne opłaty |
40 |
19 168 000 |
19 168 000 |
100 |
Składniki na ubezp. społ. |
41 |
481 907 000 |
481 860 200 |
100 |
Składka na fund. pracy |
42 |
22 112 000 |
22112000 |
100 |
Odpisy na z.f.s. |
43 |
11 376 000 |
1 1376 000 |
100 |
Odpisy na z.f.m. |
44 |
1 980 000 |
1 980 000 |
100 |
Inwestycje jedn. budż. |
72 |
23 620 000 |
23 620 000 |
100 |
Razem rozdział 4711 |
2 057 365 000 |
2 057 285 400 |
100 |
Rozdział 4997 |
Dotacje dla jednostek gosp. pozabudż. |
47 |
250 000 000 |
250 000 000 |
100 |
Ogółem (4711+4997) |
|
2 307 365 000 |
2 307 285 400 |
100 |
2. Gospodarstwo pomocnicze
a) Dochody (w zł) |
Lp. |
Wyszczególnienie |
Plan - wartość |
Wykonanie - wartość |
% wyk. |
1 |
Sprzedaż drewna |
1 320 300 000 |
1 178 285 000 |
89 |
2 |
Produkcja niedrzew., z tego: |
|
|
|
gosp. łowiecka |
57 000 000 |
56 991 800 |
100 |
gosp. rolna |
10 000 000 |
5 149 000 |
51 |
gosp. wodna |
50 000 000 |
17 227 500 |
34 |
3 |
Działalność nieleśna, z tego: |
|
|
|
transport |
300 000 000 |
292 899 000 |
98 |
turystyka |
45 000 000 |
43 490 000 |
97 |
4 |
Inne dochody |
20 000 000 |
21 608 000 |
108 |
OGÓŁEM DOCHODY |
1 802 300 000 |
1 615 650 300 |
90 |
b) Koszty (w zł) |
I. |
Gospodarka rezerwat. |
797 300 000 |
778 101 000 |
96 |
1 |
Urządzanie lasu |
180 000 000 |
174 084 000 |
97 |
2 |
Ekosystemy leśne |
140 000 000 |
139 238 800 |
99 |
3 |
Ekosystemy wodne |
49 300 000 |
42 254 000 |
86 |
4 |
Ochrona lasu |
137 000 000 |
136 530 500 |
97 |
5 |
Ochrona zwierzyny |
100 000 000 |
95 290 300 |
95 |
6 |
Ochrona ppoż. |
8 000 000 |
7 779 400 |
97 |
7 |
Zagospodarowanie drewna |
183 000 000 |
182 924 000 |
100 |
Razem gosp. rezerw. |
797 300 000 |
778 101 000 |
|
II. Dydaktyka i
turystyka |
1 |
Dydaktyka |
20 000 000 |
- |
|
2 |
Wydawnictwa |
20 000 000 |
4 925 900 |
25 |
3 |
Turystyka |
45 000 000 |
43 564 300 |
97 |
Razem dydakt. turyst. |
85 000 000 |
48 490 200 |
|
III. Pozostała
działalność |
1 |
Gosp. użytk. roln. |
10 000 000 |
5 842 500 |
58 |
2 |
Transport
gosp. i adm. |
250 000 000 |
224 913 300 |
90 |
3 |
Remonty budyn., dróg |
350 000 000 |
343 080 900 |
98 |
Razem pozost.działal. |
610 000 000 |
573 836 700 |
|
IV. |
Koszty zarządu w tym bhp. |
560 000 000 |
557 997 100 24 379 000 |
100 |
OGÓŁEM KOSZTY |
2 052 300 000 |
1 958 250 000 |
|
c) Wynik finansowy gospodarstwa pomocniczego
Lp. |
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
% wykon. |
Wpłaty zysku dokonane w
okresie
sprawozdawczym |
1 |
Zysk |
- |
- |
- |
- |
2 |
Strata |
- |
311 720 000 |
- |
- |
3. Zapasy
Lp. |
Wyszczególnienie |
Stan na 1.01.1991 |
Stan na 31.12.1991 |
Wzrost + Spadek - |
1 |
Materiały magazyn. gosp. |
128 009 000 |
115 148 000 |
- 12 861 000 |
2 |
Materiały magazyn. budż. |
28 078 000 |
8 203 000 |
- 19 875 000 |
3 |
Produkty gotowe |
54 000 000 |
77 000 000 |
+ 23 000 000 |
Razem |
210 087 000 |
200 351 000 |
- 9 736 000 |
Produkty gotowe - jest to zapas drewna w lesie na
dzień 31 grudnia 1991 roku
w ilości 382 m3, na wartość
77 000 000 zł.
4. Płace
Lp. |
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
Stan zatrud.
na
31.12.1991 |
Ilość etatów |
Wynagrodzenia |
Ilość etatów |
Wynagrodzenia |
1 |
Budżet |
60 |
1 105 608 000 |
56 |
1 105 608 400 |
56 |
2 |
Gosp. pomocn. |
23 |
417 844 000 |
23 |
417 844 000 |
21 |
Razem |
83 |
1 523 452 000 |
79 |
1 523 452 400 |
77 |
5. Inwestycje i remonty kapitalne
- Zakupy inwestycyjne na wartość 2 362 000 zł.
- Remonty kapitalne nie wystąpiły
- Dotacje z funduszy celowych i innych jednostek, jak w załączniku nr 6.
VII. OMÓWIENIE DZIAŁALNOŚCI RADY PARKU
W 1991 odbyły się 3 posiedzenia Rady Wigierskiego Parku
Narodowego. Pierwsze odbyło się 1 marca i uczestniczyło w nim
15 osób, w tym 8 członków Rady Parku (47% składu osobowego Rady). Było to
inauguracyjne posiedzenie nowej Rady Wigierskiego Parku Narodowego, która powołana została zarządzeniem
nr 9 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 2 lutego 1991 roku. W skład nowej Rady weszli:
- prof. dr hab. Andrzej Czerwiński (Politechnika Białostocka, Białystok),
- prof. dr hab. Ryszard Dzięciołowski (SGGW, Warszawa),
- prof. dr hab. Zbigniew M. Gliwicz (UW, Warszawa),
- doc. dr hab. Czesław Grudniewski (ART, Olsztyn),
- prof. dr hab. Anna Hillbricht-Ilkowska (IE PAN, Dziekanów
Leśny),
- dr inż. Marek Keller (SGGW-AR, Warszawa),
- dr inż. Andrzej Kolk (IBL, Warszawa),
- prof. dr hab. Alina Myrcha (UW Filia w Białymstoku),
- prof. dr hab. Bohdan Pisarski (IZ PAN, Warszawa),
- prof. dr hab. Benon Polakowski (ART, Olsztyn),
- prof. dr hab. Aleksander Sokołowski (Białowieski Park
Narodowy),
- prof. Andrzej Strumiłło (Maćkowa Ruda),
- dr inż. Juliusz Twaróg (IBL, Suwałki),
- mgr inż. Krzysztof Wolfram (Białystok),
- prof. dr hab. Bogusław Zdanowski (IRŚ, Olsztyn),
- mgr inż. Zbigniew Godlewski (OZLP, Białystok),
- mgr Jacek Kot (Urząd Wojewódzki, Suwałki).
Na inauguracyjnym posiedzeniu wręczone zostały nominacje obecnym członkom Rady, dokonano wyboru przewodniczącego i jego zastępcy (przewodniczącym Rady został prof. dr hab. R. Dzięciołowski, a zastępcą prof. A. Strumiłło) oraz przekazano
informacje o stanie organizacyjnym i podstawowych problemach
Parku.
W wyniku dyskusji nad przedstawionymi informacjami o
działalności Parku, Rada Parku wskazała na konieczność działań idących w
kierunku rozbudowy oczyszczalni ścieków w Suwałkach o III stopień oczyszczania, zmuszenia istniejących
ośrodków wypoczynkowych do budowy własnych oczyszczalni,
stworzenia warunków do rozwoju rolnictwa ekologicznego,
szczególnej ochrony dużych drapieżników (ryś, wilk) oraz
utworzenia centralnego ośrodka naukowego dla pracowników
Parku.
Rada Parku zgodnie stwierdziła, że nie należy dokarmiać
zwierzyny, nawet w okresie ciężkich zim.
Rada Parku przychylnie ustosunkowała się do planu odłowienia z terenu Parku kilku par bobrów i przekazania ich do
Czechosłowacji oraz wykupu budynku byłej stacji hydrobiologicznej w Starym Folwarku i utworzenia w nim ośrodka naukowo-dydaktycznego.
Rada zaakceptowała również ograniczenia w wydawaniu pozwoleń na wędkowanie oraz plan udostępnienia budynków byłego ośrodka wypoczynkowego KW PZPR dla Filii Uniwersytetu w Białymstoku.
Drugie posiedzenie Rady Parku odbyło się 27 maja i
uczestniczyło w nim 14 osób , w tym 8 członków Rady (47%).
Tematem posiedzenia był projekt powiększenia obszaru objętego ochroną ścisłą w
WPN. Omawiano również sprawy dotyczące prowadzenia gospodarki rybackiej na wodach Parku.
Rada Parku zapoznała się z informacjami o planie utworzenia
nowych rezerwatów ścisłych i powiększenia już istniejących, nie podejmując żadnych uchwał.
Rada zaproponowała zwiększenie liczby pozwoleń na wędkowanie oraz wskazała na
konieczność prowadzenia badań ichtiologicznych na terenie Parku.
Rada Parku pozytywnie zaopiniowała projekt budowy linii
elektrycznej napowietrzno-kablowej łączącej osadę Lipowe ze
wsią Sernetki.
Trzecie posiedzenie Rady Parku odbyło się 20 grudnia i
uczestniczyło w nim 18 osób, w tym 9 członków Rady (53%). W posiedzeniu brał udział nowo mianowany dyrektor Wigierskiego
Parku Narodowego dr Maciej Kamiński. Przedstawił on informacje o zamierzeniach dyrekcji Parku na najbliższy okres. W
dalszej części posiedzenia omówiono nową ustawę o ochronie
przyrody i wynikające z niej konsekwencje dla funkcjonowania
parków narodowych. Przedstawiono informacje o pracach nad
planem zagospodarowania przestrzennego Parku i o stanie zaawansowania prac nad tworzeniem operatu dla gospodarki leśnej.
Rada Parku zaakceptowała kierunki rozwoju Parku i zadeklarowała daleko idącą pomoc. Przyjęła również plan ochrony
zwierzyny łownej i wniosków gospodarczych na 1992 rok.
Dyrekcja Wigierskiego Parku Narodowego biorąc pod uwagę
opinie i zalecenia Rady Parku podjęła odpowiednie działania
m. innymi wprowadzono 2-tygodniowe zezwolenia na wędkowanie,
podjęto działania zmierzające do utworzenia ośrodków dydaktyczno-naukowych na
terenie Parku, opracowano plan badań ichtiologicznych oraz wystąpiono do Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska o dotacje na rozbudowę oczyszczalni ścieków w Suwałkach.
VIII. OMÓWIENIE PRZEPROWADZONYCH KONTROLI
1. Kontrole zewnętrzne
W 1991 roku w Wigierskim Parku Narodowym zostały przeprowadzone następujące kontrole:
- W terminie 3-4 kwietnia, Dyrektor Krajowego Zarządu Parków
Narodowych, temat: "Problemy ochrony ekosystemów wodnych", zalecenia: opracowanie zasad ochrony ekosystemów
wodnych.
- W terminie 6-20 sierpnia, Ministerstwo Ochrony
Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, temat:
"Kompleksowa kontrola działalności Wigierskiego Parku
Narodowego", zalecenia:
- uzyskać brakujące odpisy opisu drzewostanów z operatów
urządzeniowych lasów, które weszły w skład Wigierskiego
Parku Narodowego, egzemplarze wypisów dostarczyć również nadleśniczym i
leśniczym;
- na okres przejściowy (do czasu opracowania nowych operatów) ustalić
rozmiar i kolejność zadań z zakresu zagospodarowania
rezerwatowego lasów (zalesienia, odnowienia, zabiegi pielęgnacyjne łącznie z trzebieżami);
- zadania gospodarki rezerwatowej na dany rok powinny być zaopiniowane
przez Radę Parku; uzgodnić z Zespołem Ochrony Lasu termin przeprowadzenia
lustracji drzewostanów Parku (nie później jak wiosną
1992 r.);
- zdecydowanie wyegzekwować od poszczególnych służb pełnego,
należytego wykonywania obowiązków służbowych, w tym również
w zakresie zadań związanych z ochroną przed szkodnictwem leśnym (przeprowadzić
szkolenie);
- przeanalizować regulamin kontroli wewnętrznej i ewentualnie dokonać jego korekty. Szczególnie zwrócić uwagę na
pełne wykonywanie nadzoru i kontroli merytorycznej przez nadleśniczych.
Dopilnować prowadzenia książek czynności służbowych. Nadleśniczowie nie powinni podejmować innego zatrudnienia. Zwrócić uwagę na potrzebę wypełniania książek
obserwacji przyrodniczych przez terenowe służby ochronne;
- wymagać sporządzania planów pracy Straży Parku i na bieżąco analizować
ich wyniki pracy;
- zapewnić wykonanie wszystkich prac z zakresu ochrony lasu,
w tym również zabezpieczenia upraw i młodników przed szkodami powodowanymi przez
zwierzynę łowną;
- uregulować zakresy czynności pracowników, w tym również
ustalenie osoby odpowiedzialnej za bhp.;
- przestrzegać zasad postępowania w sprawach zwalczania
szkodnictwa leśnego, w tym również występowania do prokuratora z ewentualnymi wnioskami o umorzeniu spraw.
Zadbać
o wyegzekwowanie odszkodowań od materialnie odpowiedzialnych pracowników nie zgłaszających o zaistniałych szkodach;
- opracować plan szkoleń służb na 1992 r.
Niezwłocznie po otrzymaniu zaleceń pokontrolnych, przystąpiono
do ich realizacji.
2. Kontrole wewnętrzne
- Zarządzeniem nr 91/91 z dnia 01 lipca z-cy Dyrektora WPN
została przeprowadzona kontrola we wszystkich komórkach
organizacyjnych w/g schematu organizacyjnego, regulaminu
organizacyjnego i regulaminu kontroli wewnętrznej, a także
kontrola pni podefraudacyjnych we wszystkich obchodach
ochronnych.
- Straż Parku przeprowadziła 16 kontroli pni w obwodach ochronnych Parku.
W 6 wypadkach ujawnione zostały pnie pokradzieżowe. W sprawach tych wszczęto dochodzenie z czego
5 spraw umorzono na wniosek WPN. Jedną sprawę zaś umorzyła
Prokuratura Rejonowa wobec nie wykrycia sprawców przestępstwa.
Korzystając z
uprawnień oskarżyciela publicznego wszczęto dochodzenia w 13 sprawach
dotyczących kradzieży drewna. Dochodzenia zakończono w 12 z tych spraw. Do sądu z aktem
oskarżenia skierowano 6 spraw i wszystkie wygrano. Pozostałe sprawy umorzono z powodu nie wykrycia sprawców lub
braku dostatecznych dowodów winy. Do nakładania mandatów upoważnionych jest 26 pracowników WPN,
w tym 4 funkcjonariuszy Straży Parku. W 1991 roku nałożono
ogółem 109 mandatów na łączną sumę 4 940 000 zł, w tym przez
funkcjonariuszy Straży Parku 87 mandatów na sumę 3930000 zł.
Mandatami karano w szczególności za naruszenia przepisów
ppoż., biwakowania w miejscach zabronionych, zbiór runa leśnego, wędkowania poza miejscami wyznaczonymi lub bez odpowiednich
uprawnień itp.
IX. WSPÓŁPRACA Z WŁADZAMI I INNYMI ORGANIZACJAMI W KRAJU
I ZA GRANICĄ
Wigierski Park Narodowy w roku 1991 podpisał porozumienie w sprawie współpracy z Auksztaitijskim Parkiem Narodowym
na Litwie (Aukstaitijos Nacinalnis Parkas). Strony porozumienia deklarują chęć nawiązania współpracy i rozszerzenia kontaktów we wszystkich dziedzinach związanych z ochroną przyrody i funkcjonowaniem parków narodowych na obszarze Pojezierza Litewskiego. Współpraca polega przede wszystkim na
wymianie informacji o zasobach przyrodniczych parków, stanie
ich środowiska i wymianie doświadczeń związanych z różnymi formami działalności,
szczególnie gospodarki rezerwatowej.
Podobnie jak w latach poprzednich Wigierski Park Narodowy
współpracował również z organizacjami krajowymi. Park starał
się nawiązać współpracę z tymi jednostkami, które mogłyby
brać udział w pracach Parku, przyczyniać się do jego rozwoju
i umacniania pozycji w społeczeństwie.
Park nawiązał współpracę z:
- Zarządem Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego w Suwałkach;
- Polskim Związkiem Łowieckim (w zakresie aktywnej ochrony
bobra, ustalania zasad działania na obrzeżach Parku);
- Przedsiębiorstwem ''ECO'' z Białegostoku (w zakresie tworzenia planu zagospodarowania przestrzennego Parku);
- Zakładem Usług Ekologicznych w Suwałkach (w zakresie wydania mapy turystycznej WPN);
- Urzędami Gmin (w zakresie tworzenia planu zagospodarowania
przestrzennego Parku, likwidacji ''dzikiego'' budownictwa);
- Ośrodkiem Badania i Kontroli Środowiska w Suwałkach (w
zakresie wymiany informacji i prowadzenia wspólnych badań);
- Urząd Wojewódzki w Suwałkach (w zakresie ochrony środowiska, turystyki , zagospodarowania przestrzennego).
- SGGW-AR w Warszawie (w zakresie konsultacji i prowadzenia
badań);
- Filią Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku (w zakresie
prowadzenia wspólnych badań);
- Zakładem Badania Ssaków PAN w Białowieży (w zakresie
konsultacji);
- Stacją Doświadczalną IBL w Suwałkach (w zakresie prowadzenia badań i szkoleń pracowników WPN);
- Instytutem Zoologii PAN w Warszawie (w zakresie konsultacji i prowadzenia badań);
- Instytutem Ekologii PAN w Dziekanowie Leśnym (w zakresie
konsultacji i prowadzenia badań);
- Centralnym Ośrodkiem Informacji Turystycznej w Olsztynie
(w zakresie dystrybucji informatorów turystycznych i wydania
informatora o WPN);
- PTTK w Suwałkach (w zakresie organizacji imprez turystycznych);
- Wojewódzkim Inspektoratem Obrony Cywilnej w zakresie obrony cywilnej w
WPN;
- Wojewódzka Stacja Sanitarno Epidemiologiczna w Suwałkach
(w zakresie kontroli ruchu turystycznego);
- BULiGL w Białymstoku (plan urządzania lasu);
- Wojewódzki Sejmik Żeglarski (w zakresie turystyki wodnej);
- BWA Suwałki (w zakresie wystaw i "Spotkań Wigierskich");
- Rejon Dróg Publicznych w Suwałkach (w zakresie budowy parkingów);
- WSP-Bydgoszcz (w zakresie badań entomologicznych);
- UŁ - Łódź (w zakresie badań naukowych);
- AR - Poznań (w zakresie badań entomologicznych);
- UW - Wrocław (w zakresie badań entomologicznych);
- Instytut Biologii Doświadczalnej PAN - Warszawa (w zakresie badań
entomologicznych).
X. WNIOSKI
- Dla prawidłowego prowadzenia działalności rezerwatowej należy między innymi:
a) realizować prace związane z tworzeniem planu ochrony
Parku (urządzanie lasu, urządzanie gospodarstwa rezerwatowego wodnego, planu
zagospodarowania przestrzennego), b) dokonać zakupu 4 samochodów terenowych,
c) dokonać wykupu enklaw gruntów leżących na terenie Parku, d)
utworzyć placówkę dydaktyczno-muzealną i naukową w Starym Folwarku (dawna Stacja Hydrobiologiczna), e) wprowadzić sieć łączności radiotelefonicznej i opracować
plan ochrony przeciwpożarowej, f) wprowadzić w życie projekt powiększenia istniejących i
założenia nowych rezerwatów ścisłych, g) przejąć na obszarze Wigierskiego Parku Narodowego obsługę ruchu turystycznego.
- W celu dalszej poprawy infrastruktury gospodarczej należy:
a) rozpocząć budowę bazy warsztatowo-magazynowej,
b) zwiększyć zakres prac związanych z budową nowych i remontem istniejących budynków mieszkalnych i gospodarczych,
c) dokonać zakupu sprzętu warsztatowego i gospodarczego.
- Zlikwidować we współpracy z innymi jednostkami źródła zagrożeń wypełniania podstawowych funkcji Parku.
- W celu prawidłowego wykonywania podstawowych funkcji ochronnych Parku należy przebudować obecną strukturę organizacyjną na podstawie regulaminu organizacyjnego (zwiększenie etatów straży leśnej, pracowników naukowo-badawczych itp.).
- Podjąć intensywne starania o dodatkowe źródła finansowania
zadań stojących przed WPN (dotacje z NFOŚiGW, NFOŚ, UW i
innych sponsorów).
- Opracować zasady pobierania opłat za wstęp lub korzystanie
z wartości przyrodniczych Parku i jego urządzeń.
Dalej »
|